Re: Michel Libert

ddd, FreCR, ik probeer gewoon te begrijpen hoe Michel Libert denkt.

De wartaal die hij uitkraamt houdt voor rationele mensen duidelijk geen steek. Spiritualiteit heeft evident niets te maken met ratio. Voor wie probeert om mee te gaan in de denkwereld van spirituele nazi’s krijgen de uitspraken van Michel Libert enigszins wel een samenhangende betekenis. Alchemie, Ginungagap, Genesis, Rosenbergschaal, ...

Neen, ik ben zeker geen boek aan het schrijven. Een lange post schrijven op dit forum lukt moeilijk omdat je na een tijdje automatisch uitgelogd wordt. Daarom typ ik de tekst in MSWord en plak ik hem nadien in het venster. De lange post van deze middag bestaat voor de helft uit een krantenartikel van najaar 2017.

Voor wat betreft die ‘Challenge’: Arische kenmerken hebben heeft eigenlijk niets te betekenen. Dat is een virtueel begrip dat enkel bestaat in de hoofden van zij die zichzelf ariër noemen en zich soms tooien met een odal-rune om dat aan elkaar kenbaar te maken. WNP'ers waren zonder meer racistisch. Racistisch zijn betekent dat je je eigen ras beter waant dan een ander ras. In het geval van neonazi’s wordt dit door henzelf vertaald als: het al dan niet hebben van arisch bloed. Leden van de KKK met een BMI van meer dan 40 noemen zichzelf ook ariër. Relatief dus. ‘Arisch’ is een ideologisch begrip, niets meer dan dat.

442

Re: Michel Libert

Bakerstreet 221B, ik besef ten volle wat je hier probeert te doen en ik apprecieer het ook in de positieve zin. Libert is absoluut excentriek en ja, hij leeft zich helemaal in in die wereld die jij beschrijft. Is het zijn passie? Is het een dekmantel? Wie zal het zeggen, maar ik vind het eerder een dekmantel om goedgelovige zielen te verenigen onder een symboliek en een gemeenschappelijke frustratie en onvrede over dingen in de maatschappij. Wat er dan met die groep effectief ondernomen wordt, is andere koek. Hopelijk was het niet "à l'échelle de Rosenberg".

De challenge was eerder naar Libert zelf gericht die dit eventueel zou lezen. Ik zou niet graag als minderwaardig element genoemd worden of horen zeggen dat ik me heb in het zak laten zetten door Smets ...

OK i.v.m. arisch ideaal. En als je de kennis en opzoekingen hebt gedaan over dit topic dan zou ik je zelfs aanmoedingen om een boek te schrijven. Lange posts maken mij niet uit.

Gedragsanalyse van Libert en zijn interviewers lijkt me ook een interessante. Soms gooit Libert een ballonnetje op en dan zie je aan de reactie van de panelleden dat er iets is. Dat hij iets gevoeligs raakt. En dan wordt het gesprek/interview door die mensen gauw de andere kant opgestuurd. Dit gaat zo in een oud TV panelgesprek. Ik heb daar iets over gepost, inclusief de link naar het interview, maar vind het niet direct terug. Maar het was heel opvallend. Mij kwam het over als Libert die iemand verwittigde.

Re: Michel Libert

bkv wrote:

Zou interessant zijn dat er gewoon een aparte thread komt met naam 'nazisymboliek' ofzo, zodanig dat de mensen waarvan hun hersenen wel nog normaal functioneren dit gewoon kunnen negeren.

Ik hoop dat je hiermee niet bedoelt dat mijn hersenen niet meer normaal functioneren. (Als je wil weten wat een brainwash met mensen doet, kijk dan bijvoorbeeld eens naar de IS-weduwen die nu met hun kinderen in noord-Afrika gevangen zitten.) Religie is per definitie een vorm van waanzin. Gelovigen stemmen hun leven dagelijks af op iets wat puur verzonnen is. Michel Libert gaf les in Keltische filosofie. Dat Keltisch/nazistisch gedachtengoed is hier dus perfect op zijn plaats, precies omdat het Michel Libert dreef.

444

Re: Michel Libert

Ik ben niet religieus van aard, maar wil tegen die laatste uitlating ('Religie is een vorm van waanzin') toch wel in alle hevigheid protesteren. Beste Bakerstreet nummer zoveel, waar haal je dat in vredesnaam vandaan? Sta me toch even toe - ik ben geen amokmaker - maar wetenschappelijk kan dit echt niet door de beugel. Religie is van alle tijden, en heel wat mondiale religies gaan uit van dagdagelijkse observaties.

Re: Michel Libert

Waar ik dat vandaan haal? Bijvoorbeeld uit 'God als misvatting' van Richard Dawkins. Het is niet omdat een menselijk gedragspatroon zich mondiaal voordoet en van alle tijden is dat het niet gebaseerd zou zijn op een waanbeeld. Dat zijn dus twee verschillende dingen. Irrationaliteit is des mensen. Hoeveel wereldgodsdiensten noemen zichzelf niet 'het uitverkoren volk van god'? Is dat dan geen waanbeeld? In dat licht is het dus helemaal niet uitzonderlijk dat ariërs zichzelf ook 'een uitverkoren volk' noemen en een eigen interpretatie van het boek Genesis ontwikkelen. Zoals Michel Libert dus ook deed.

446

Re: Michel Libert

Waanzin en waanbeeld zijn 2 verschillende zaken die je niet door elkaar heen kan gebruiken.

Re: Michel Libert

zenga, dat klopt volledig. Iemand wordt waanzinnig genoemd als hij of zij zich naar een waan gedraagt.

Als iemand een oud-Keltische term (Ginungagap) gebruikt als naam voor een operatie waarbij supermarkten in kaart gebracht worden, dan vind ik dat zeer verdacht in deze context.

Als iemand directeur is van een tijdschrift (Thingvellir) en in dat tijdschrift de eugenetica verdedigt en de ariërs letterlijk oproept tot de gewapende strijd, dan vind ik dat zeer verdacht in deze context.

En laat dit nu 2 keer Michel Libert zijn.

448

Re: Michel Libert

Allemaal goed, maar daar ging het toch niet over. Jij zij 'Religie is per definitie een vorm van waanzin', vervolgens gaat Aubanel daar niet mee akkoord. Om je stelling te verdedigen gebruik jij dan het woord waanbeeld, en niet waanzin. Waarop ik stel dat waanbeeld en waanzin niet door elkaar heen gebruikt kunnen worden, semantisch.

Verder spreek ik mij ook niet over die kwestie uit.

Re: Michel Libert

zenga, volgens mij - persoonlijke mening - is er niet eens een tussenweg. Je kan niet een beetje geloven dat god de wereld voor ons geschapen heeft. Dat is al een eerste waan. Er dagelijks je leven op afstemmen is een vorm van waanzin, dacht ik. Er reizen jaarlijks 4 miljoen mensen naar Lourdes. Als je het aan mij vraagt heeft Bernadette daar ooit een hallucinatie doorgemaakt en heeft ze daar niet de moeder van Jezus gezien. Vandaag bestaat daar medicatie tegen. Vroeger werd dat gezien als een visioen, een signaal van de goden. Als Paulus onderweg naar Damascus van zijn paard gebliksemd werd en ‘het licht zag’, dan valt dat volgens hersenonderzoeker Dick Swaab vandaag onder de diagnose temporaalkwabepilepsie. Ook daar bestaat nu medicatie tegen.

Als ik hoor en lees wat Michel Libert allemaal uitkraamt, dan lijdt die man volgens mij aan een syndroom dat te vergelijken is met het syndroom waar Fouad Belkacem aan lijdt, of, dat te vergelijken is met het syndroom waar de mens in dit filmpje [» YouTube] aan lijdt. Oordeel zelf, maar het is niet de bedoeling dat dit forum over geloofskwesties gaat. Mijn punt is dat Michel Libert moet gerangschikt worden in de groep van gevaarlijke religieuze fanatici. Daar zijn objectieve argumenten voor. Vandaag probeert men dat soort mensen te deradicaliseren. Michel Libert was ook lid van de militie van Jezus Christus dacht ik. Is de bende van Nijvel daarom WNP? Lang niet noodzakelijk. Heeft WNP voor de bende van Nijvel ooit klussen opgeknapt? Dat zegt Michel Libert doodleuk zelf, met fierheid zelfs.

450

Re: Michel Libert

Bakerstreet 221B, je neuropsychiatrische analyse vind ik interessant, maar hoe verklaar je dan dat tijdens de overval zoals in Aalst er niet aan slachtoffermaximalisatie werd gedaan. Van gevaarlijke type religieuze of ideologie gerelateerde fanatici verwacht je dan toch dat ze tijdens een overval die als terreur bedoeld is 'total loss' gaan en dat is niet gebeurd. Zoals rechercheur Vos van jullie rijksrecherche zei: met een pistoolmitrailleur maak je veel meer doden als je dat wil. Getuige jongeheer Van de Steen sprak over granaten die aan de broeksriem van één van de daders hingen. Meer slachtoffers door geweervuur of het gebruik van zo een defensieve granaat in dergelijke supermarktomgeving had deze omgeving toch meer de gevoelswaarde van een grotere terreurdaad gegeven. Zouden dergelijke extreem-rechtse types, overtuigd van hun grote gelijk, niet meer slachtoffers gemaakt hebben als ze er zoals in Aalst de kans toe hadden?

Gaarne uw reactie.