21

Re: Adriano Vittorio

Ben wrote:

De Fransman van Tunesische afkomst Adriano Vittorio was een aan lagerwal geraakte biersteker. Hij knapte ooit vuile karweien op voor de Franse Service d'Action Civique, een groep gewezen politielui, militairen en criminelen in dienst van de gaullistische partij. Na een slachtpartij in het Zuid-Franse Auriol in de zomer van 1982, waarbij zeven doden vielen, werd de SAC officieel ontbonden en buiten de wet gesteld.

Even ter verbetering: de slachtpartij in Auriol was op 18 juli 1981. Eén jaar later - in  augustus 1982 - werd SAC ontbonden. Daarbij vielen ook geen zeven, maar zes doden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

22

Re: Adriano Vittorio

Een kleine passage over verklaringen die Vittorio zou hebben afgelegd tegenover mede-gevangenen: 

Un détenu, Collier Rudy, qui le 30 mai 1984 a partagé la même cellule que Vittorio pendant 3 ou 4 heures, a notamment entendu ce dernier déclarer à 3 autres détenus que le moteur de la Saab avait été "enlevé" pour en augmenter la puissance et qu'il avait fait un montage électrique sous la voiture en employant du mastic sur lequel aurait pu se trouver ses empreintes.

Des trois autres détenus également présents dans cette cellule, seuls les nommés Lamarque Pascal (*) et Defourny Jean-Luc ont confirmé qu'ils avaient effectivement parlé des affaires du Brabant Wallon avec Vittorio (carton VI, II, p. 105). Confronté par la suite, Collier Rudy a maintenu ses dires, tardis que Vittorio reconnaissait partiellement avoir tenu de tels propos mais en précisant qu'il en avait eu connaissance lors de certains débats ayant eu lieu en chambre du conseil. Le garagist Jadot a effectivement constaté à la suite de la rupture d'un piston que l'avance du moteur avait été réglée 13 degrés trop haut afin d'augmenter la puissance du moteur de la Saab. 

Bron: overzichtsdocument proces Borains

(*) Kleine wereld: Pascal Lamarque komt ook aan bod in het dossier-Van Hees » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Adriano Vittorio

Het zijn verklaringen als deze die een leidraad bieden om mee verder te gaan. Tegen sommigen van de Borains zijn er wel concrete aanwijzingen. Soms vraag ik me af of de hele zaak over de Ruger van Cocu geen afleidingsmaneuvre was om het onderzoek verder te saboteren. Bovenstaande verklaring sluit bovendien nauw aan bij de stelling van "Wolf", waarvan ik een korte samenvatting heb geplaatst bij het item van de overval op de Colruyt van Nijvel.

Re: Adriano Vittorio

Eén der verdachten: politieke motieven

Gisteren heeft één van de beschuldigden in het gerechtelijk onderzoek naar de Bende van Nijvel, Adriano Vittorio, die vanaf november 1983 meer dan 17 maanden in voorarrest zat, enkele merkwaardige verklaringen afgelegd. De man, die duidelijk meer weet dan hij kwijt wil, bevestigt dat er politieke motieven schuilgaan achter de ganse zaak.

Vittorio is, samen met Cocu en Baudet, één der laatste drie verdachten die uiteindelijk eerder dit jaar werd vrijgelaten bij gebrek aan bewijzen. Hij blijft echter beschuldigd van deelname aan twee roofovervallen die worden toegeschreven aan de Bende van Nijvel, nl. op de Delhaize in Genval op 11 februari 1983 en op het Colruyt warenhuis in Nijvel in september 1983.

Vittorio bracht de vrijdagavond door op een huwelijksfeest in Mons, werd zaterdag opnieuw ondervraagd door de BOB, maar bleek zondagmorgen voor één van onze collega’s van La Dernière Heure wel telefonisch bereikbaar.

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik ervan overtuigd ben”, zo verklaarde hij aan deze krant, “dat dit geen normaal banditisme is maar een soort terrorisme (*). Ikzelf ben lid geweest van een clandestiene organisatie (nvdr: in Frankrijk waar hij nog steeds officieel verblijft) die door de Gaulle werd opgericht ten tijde van de Algerijnse oorlog maar die sedertdien verkeerd liep, nl. de SAC (Service d’Action Civique). Die overvallen in Waals-Brabant zijn paramilitaire acties van een commando die links of rechts werden bedacht om terreur en paniek te zaaien in het land. Verwondert u dat dan niet: sedert twee of drie jaar praatte men in België over de Bende van Nijvel, tot in december 1983 stonden de kranten er vol van. En die waren nog maar amper vergeten of daar kwamen de CCC op de proppen. En nu de CCC sedert enige tijd niet langer meer van zich laat horen (**) duikt de Bende van Nijvel ineens terug op. Ik vind dat een merkwaardig toeval.” Tot zover Adriano Vittorio die beweert dat hij zelf met de Bende van Nijvel natuurlijk geen uitstaans heeft.

Bron: Vooruit (De Morgen) | Walter De Bock - Paul Ponsaers | 1 oktober 1985

(*) En dan moesten de feiten van Aalst nog gepleegd worden.
(**) Een paar dagen na dit interview verscheen de CCC, op 8 oktober 1985, echter opnieuw ten tonele en pleegde ze in het najaar van 1985 nog negen zware aanslagen terwijl de Bende van Nijvel ook nog eens haar zwaarste raid uitoefende in Aalst.

25

Re: Adriano Vittorio

Adriano Vittorio
Mort à 64 ans en 2005

Né en le 12 septembre 1941, décédé à Maubeuge le 7 octobre 2005. Surnommé King Kong, soupçonné d’avoir été le Géant qui boitait décrit par des témoins des tueries du Brabant. Michel Cocu l’accusait d’avoir donné le coup de grâce au gendarme Marcel Morue sur le parking du Colruyt de Nivelles. Acquitté. Après de nombreux aveux obtenus selon lui sur brutalité policière, Vittorio a toujours nié, dès sa sortie de prison, toute participation aux tueries du Brabant. Libéré, a quitté la région de Honnelles pour s’installer à Maubeuge où il a (…) malade et dans la misère, en (…), répétant jusqu’à sa mort qu’il était innocent.

Bron: La Dernière Heure | 7 december 2016

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

26

Re: Adriano Vittorio

Vermoedelijk lid Bende van Nijvel gearresteerd

De procureur des konings in Nijvel, Jean Deprêtre, heeft gisteren bekend gemaakt dat donderdagavond de 45-jarige Fransman Adriano Vittorio is aangehouden die ervan verdacht wordt een lid van de zogeheten Bende van Nijvel te zijn. De man is gearresteerd in Ploegsteert, een dorp vlakbij de Franse grens.

De Bende van Nijvel heeft enkele jaren lang bij overvallen op 3 grootwinkelbedrijven dood en verderf gezaaid met wilde schietpartijen waarvan burgers het slachtoffer werden. Met Vittorio mee heeft de Belgische politie nu vijf mensen achter slot en grendel die ervan verdacht worden leden van de Bende van Nijvel te zijn geweest.

Adriano Vittorio werd al eens eerder gearresteerd, en wel op 29 oktober 1983 samen met Michel Cocu. Beiden werden echter in mei vorig jaar op vrije voeten gesteld, omdat men te weinig bewijzen tegen hen had. Medio april van dit jaar echter arresteerde de politie Michel Cocu opnieuw. Vittorio vluchtte toen naar Frankrijk, waar hij vlak bij de grens met België, in Avesnes-sur-Helpe, in een caravan woont. Hij werd echter door de Belgische politie in de gaten gehouden. Toen hij donderdagavond op Belgisch grondgebied een café wilde binnenstappen, werd hij gearresteerd.

Bron: Nieuwsblad van het Noorden | 25 Oktober 1986

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Adriano Vittorio

https://i.imgur.com/iwkRNql.jpg

"Jaren aan een stuk baatte hij te Montignies-sur-Roc een winkel in voedingswaren uit. De zaak floreerde doch Vittorio verkocht aan zulke dumpingprijzen dat men zich vragen stelde over de herkomst van sommige producten."

Re: Adriano Vittorio

https://i.imgur.com/Z4DBjSe.jpg

Op het proces tegen de Borains in april 1988,  kreeg Vittorio in totaal 6 jaar cel voor:

Re: Adriano Vittorio

Op 10-5-2005 wordt in het handelsregister van Valenciennes de societé à responsabilité limitée SOCOREP INTERNATIONAL ingeschreven. De ondernemingsactiviteit betreft:

Import-export, acheteur, vendeur, broker, négociateur, facilitateur, activités similaires ou connexes

Het adres van deze onderneming valt samen met dat van haar zaakvoerder, ene Adrien Vittorio (geboren 12-9-1941, Khanguet-gare):

50 bis rue d'Hautmont Residence Deprez 3 59600 Maubeuge

Op dit adres bevond zich toen een soortement opvangtehuis voor minderbedeelden. 5 maand later wordt Vittorio begraven als een armoedzaaier (dixit de burgemeester van Maubeuge). Wat zou hij nog van plan geweest zijn met deze vennootschap?

30

Re: Adriano Vittorio

Op 22 februari 1988 wordt Anne Quittner - de vrouw van Bouhouche - ondervraagd door de gerechtelijke politie van Nijvel. Ze vertelt tijdens dat verhoor over de band tussen Bultot en Vittorio.

"In de loop van het jaar 1986, wanneer mijn man in de gevangenis van Nijvel zit, heeft hij me tijdens een bezoek gevraagd of ik de reportage op de televisie had gezien over de arrestatie van de Borains in het verband met de Bende van Nijvel."

"Als ik het me goed herinner, ging het over een reportage waarin een journalist naar Frankrijk gaat om Adriano Vittorio te interviewen in zijn caravan."

"Mijn man vertelt me dat hij deze Vittorio als eens ergens heeft gezien maar verder herinnert hij zich niets meer. Twee of drie dagen later zegt mijn man dat hij het zich terug herinnert. Hij heeft Vittorio ontmoet in Leopoldsburg."

"Mijn man herinnert zich dat hij op een bepaalde dag naar Leopoldsburg ging, hoogstwaarschijnlijk samen met Weykamp. Op die dag hebben ze vanuit de verte Bultot gezien en hij werd vergezeld door deze Vittorio. Mijn man weet niet meer met welke wapens zij aan het schieten waren. Ik weet het niet meer zeker maar ik denk dat mijn man niet gezegd heeft of hij goedendag heeft gezegd tegen Bultot."

"Omdat mijn man niet meer zeker wist of hij daar samen met Weykamp was, heb ik voorgesteld om met Weykamp te gaan praten om te horen of hij zich deze ontmoeting herinnert."

"Ik ben met Weykamp gaan praten en hij herinnert zich inderdaad dat hij in Leopoldsburg was met mijn man en dat zij daar Bultot hebben gezien die vergezeld werd door iemand. Ik herinner me niet meer of Weykamp zich herinnerde of deze persoon Vittorio was."

"Ik ben mijn man gaan inlichten over mijn gesprek met Weykamp en hij vertelde toen dat hij zeker was dat het Vittorio was die hij samen met Bultot heeft gezien. Mijn man aarzelde om hierover te praten omdat de zaak van de Bende van Nijvel zo'n omvang had aangenomen en mijn man bovendien 'ne savait Rien apporteren de plus que cela'."

Bron: Verhoor Anne Quittner | GP Nijvel | PV 716 | 29 Februari 1988

Ter info: het originele PV is in het Frans. Voor de gemakkelijkheid heb ik het zelf vertaald.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube