1,011

Re: Christiaan Bonkoffsky

Hij had een zwarte band in karate, jiujitsu en judo. En hij ging heel erg op in zijn gevechtssporten. Ik zag hem soms met zijn blote vuisten tegen een bakstenen muur kloppen. Om zijn vuisten te harden, zei hij dan. Ook zijn ex-vrouw Denise herinnert zich zijn fascinatie voor gevechtsport. "Hij was daar maniakaal mee bezig. Vandaar ook de twee samoeraizwaarden in de slaapkamer. Toen ik op een dag zei dat ik vreesde dat die zwaarden op een nacht op onze hoofden zouden vallen, zei hij iets heel eng: Je moest eens weten wat hier allemaal in huis verstopt ligt."

Bron » www.bloggen.be

Deze fascinatie zien we terug bij iemand waarvan met zeker is dat hij lessen gaf aan de groep Diane en die op zijn beurt gelieerd is aan Madani Bouhouche en Rijkswachtkolonel Mayerus (hieronder verder).

Dirty Harry wrote:

Ook het feit dat Beijer de streek goed kende en dat Beijer heel veel belangstelling had voor mensen die in de buurt van Delhaize Aalst woonden. Ook had Beijer interesse in een persoon Paul Mertens die in de Osbroekstraat woonde iets verder en tevens met een zwarte Golf reed. Deze Paul Mertens zou ook familie zijn van van Piet Mertens, bevriend met karateleraar Reka Vaid die les gaf in het oud zwembad van Aalst. Mijn vraag is of er iemand een link heeft met de andere karateleraar in het dossier? Ook waren zij niet vreemd aan Podevijn en industriepark Erembodegem.

Vaid gaf les in de Ten te Aalst. The place to be in die tijd als je een fascinatie had voor vechtsporten. Vaid heeft een connectie met ARI. Bonkoffsky volgens zijn broer ook. Calmette en Bonkoffsky zijn aan elkaar gebonden door hetzelfde 'wraak' motief: Bonkoffsky omdat hij is buitengegooid uit Groep Diane, Calmette omdat hij ... er niet is binnengeraakt als instructeur.

Ook is er tussen Elnikoff en Calmette waarschijnlijk een sterke band: allebei OAS en allebei regio Marseille Toulon. Dan nog Lammers, ook leerling geweest van Calmette. Elnikoff en Lammers ook met een band verbonden, nl. de dubbele moord in de Herderliedstraat. Voeg hierbij ook nog de mogelijkheid dat Constantin Agenlou in het werkdocument Calmette de Constantin zou zijn wiens gedrag in City2 de finale druppel was waardoor Calmette het City2 contract verloor. Wat ik wil aantonen is dat Bonkoffsky hoogstwaarschijnlijk bevriend was met Calmette en dat deze laatste volgens het werkdocument toch wel zwaar onderbelicht wr met zijn connecties en met zijn DELTA Security, Wackenhut en later Monitor.

Re: Christiaan Bonkoffsky

edd wrote:

Toch zijn er een aantal merkwaardige zaken waar het gerecht wel opheldering over zou kunnen geven:

Bonkoffsky’s jeugdvriend Marc Van Damme heeft in 1998 doorgegeven aan de speurders dat hij Bonkoffsky verdacht van betrokkenheid mede op basis van de robotfoto. Van Damme verklaarde nadat hij de naam van de ex-rijkswachter had doorgegeven aan de speurders. "De dag na mijn verklaring stond er een anonieme auto in mijn straat. Ik woon in een doodlopende straat en die auto stond daar een week lang, elke dag. Met twee mannen erin en het lichtje binnenin aan. Ik ervoer dit als bedreigend en besloot niet meer in het potje te roeren. Ik heb er met niemand meer over gesproken."

Wanneer Bonkoffsky niets met de Bende te maken heeft, waarom werd Van Damme dan geschaduwd?

Als het gerecht geen idee heeft wie die mannen waren, kan ze daar ook geen opheldering over geven. Na 20 jaar kan je zoiets ook niet meer onderzoeken.

Van Damme heeft een auto gezien met twee mannen erin. Het is zijn interpretatie dat hij geschaduwd werd en dat dit verband hield met zijn verklaringen. Daarmee is niet zeker dat dit zo is. Die mannen zaten er misschien om een heel andere reden. Misschien zaten ze er zelfs al voordat Van Damme naar de speurders stapte, maar sloog hij er toen geen acht op, omdat hij Bonkoffsky nog nergens van verdacht. Pas als je dénkt te kunnen worden geschaduwd, gaan je bepaalde zaken opvallen. Maar die zaken kunnen een heel andere reden hebben.

edd wrote:

Vervolgens werd Christiaan Bonkoffsky toch is in 2000 wel opgeroepen voor een speekseltest en vingerafdrukken. Hij stond er, hoewel hij opgroeide in Dendermonde, tijdens zijn ontmoeting bij het CWB op dat zijn zaak in het Frans zou worden behandeld. Zo staat het in het verslag van de speekselafname. Meer dan zijn mond openen voor een wattenstaafje en met zijn vingers op een inktkussentje drukken is er niet gebeurd. Hij is nooit ondervraagd over zijn tijdsgebruik ten tijde van de Bende van Nijvel, en ook niet achteraf.

Waarom is Bonkoffsky destijds niet ondervraagd? En waarom zou hij de zaak in het Frans behandeld willen hebben?

Als ze Bonkoffsky bewust uit de wind hadden willen zetten, was hij niet eens voor die speekselafname uitgenodigd. Hij was slechts een van ik-weet-niet-hoeveel mensen die door burgers als "reus" waren herkend. De speurders zullen in zo'n geval bepaalde namen groter gewicht hebben toegekend dan andere.

Waarom hij in het Frans wilde worden toegesproken, is iets waar alleen Bonkoffsky antwoord op kan geven. Gaat niet meer komen. Kan goed zijn dat het was omdat het onderzoek toen al volledig in Charleroi werd behandeld, met nauwelijks Nederlandstalige speurders (Eddy Vos zat er, maar verder?). Ik zou er niks achter zoeken. Materiële bewijzen trekken zich toch niks van de landstaal aan en zonder dat los je dit dossier toch niet op.

1,013

Re: Christiaan Bonkoffsky

bkv wrote:
dhrlanden wrote:

» Nieuws

In het dossier van de Bende van Nijvel zitten nog wel verdachten met het ideale profiel, maar die er toch niet bij betrokken zijn.

"Zijn wij dan opeens leugenaars?”, zegt P. “Waarom zou ik liegen over de rol van mijn broer?”, zegt P.

Niemand twijfelt er aan dat de broer het zelf gelooft, maar daarom is het nog geen waarheid.

"Chris was bloednuchter toen hij zei dat hij bij de Bende had gezeten.” Ook bij zijn ex-vriendin en gewezen schoonzus ging hij subtiel te biecht, blijkt nu.

Iets wat je meerdere malen nuchter zegt over de bende van Nijvel is niet gelogen?

"Uiteindelijk kwam het besef dat zijn broer die woorden heel bewust had uitgesproken, vlak voor zijn dood. “Alsof hij met zichzelf in het reine wilde komen.”

Als ik het goed voor heb dan was de man vrij eenzaam aan het sterven, beeld je eens in hoe dat voelt, die man was hopeloos, dit kan perfect een schreeuw om aandacht zijn.

"Maar toen ze een oude foto toonden van de Groep Diane, samen met robotfoto nummer 19, gemaakt na de overvallen in Eigenbrakel en Overijse, werd het in mijn hoofd helemaal duidelijk."

Er zijn voor elke robotfoto verschillende verdachten die erop lijken.

"Ooit stond hij bij onze moeder op de stoep met de melding dat hij zware fouten had gemaakt in zijn leven door “de verkeerde mensen te hebben vertrouwd”.

Hoeveel % van de bevolking zegt zoiets gedurende leven eens tegen zijn moeder? De helft?

“De verwijdering uit Groep Diane na een schietincident heeft hem geknakt. Hij werd koppiger, meer macho, begon meer te drinken. En zich veel meer te isoleren. Hij was nog maar een schim van de afgetrainde man die hij ooit was geweest.”

Eenzaam en macho, past perfect bij het psychologische profiel om op uw sterfbed dergelijke zaken te verklaren.

"P. bevestigt dat hij figuren als Robert Beijer en Madani Bouhouche, destijds ook verdacht van lidmaatschap, bij zijn broer thuis heeft gezien. “Ik ben geconfronteerd met hun foto’s tijdens een verhoor. Ik kende ze toen niet bij naam, maar herkende ze op de foto’s."

Zeer interessant, maar ik zou graag meer weten over hoe die herkenning is verlopen, waren er ook niet-relevante foto's bij en moest hij er deze personen uitkiezen of moest hij gewoon 'ja' zeggen? kunnen we zeker zijn dat vermassen of iemand anders hem niet eerst al wat opgewarmd over het spoor bouhouche beijer of niet? als het collega's zijn is het niet onlogisch dat ze contact hebben.

Je moet niet bang zijn. Tot in Dendermonde komen ze toch nooit, want daar zijn te weinig uitvalswegen”, zei hij tegen haar. “Dat leek toen onverdachte praat van een rijkswachter.” Of tegen zijn broer, toen hij plots tijdens een reportage op tv zei dat ze “toch nooit de wapens van de Bende zouden vinden”

Welke rijkswachter zat toen stil voor de buis? Als mensen iets op tv zien dat aansluit bij de branche waar ze professioneel actief zijn, dan hangen ze altijd de betweter uit.

Als je dan aan Vermassen vraagt hoe het grote complot waar hij in gelooft nog niet is uitgekomen. - Ah, maar er zijn er verschillende van de bende geliquideerd! Maar dan weer niet deze eenzame alcoholverslaafde die de helft van zijn latere leven doorbrengt al pintelieren en zeveren aan de toog?

De speurders hebben dit spoor verder onderzocht en zeggen nu dat hij niet de reus was. Zij moeten elementen gevonden hebben die deze hypothese nog verder ontkracht. Ik neem aan dat die mensen niet op een eiland leven, maar in groep overleggen en er onder speurders toch een zekere consensus is. Dan ben ik toch geneigd om hen te geloven.

Uiteraard kan je dan blijven doorgaan van misschien was hij niet de reus, maar er wel bij betrokken etc. Goed, bewijs dan maar eens van gelijk welke verdachte dat hij helemaal niet betrokken is bij het geheel van al wat de bende heeft uitgestoken. Dat is een niveau van bewijs dat je in dit dossier gewoon niet kan halen. Dan zit je op het niveau van de loutere hypothese. Ik denk ook dat dat hoofdzakelijk de reden is waarom men er verder zo vaag over communiceert.

Inderdaad, misschien was hij niet 'de reus'. Sterker nog, bij mijn weten heeft Christiaan Bonkoffsy nimmer tegen zijn broer gezegd dat hij 'de reus' (van de Bende van Nijvel) was.

1,014

Re: Christiaan Bonkoffsky

Dan bestaat de Bende van Nijvel uit (?):

  • de reus, waarvan men een robotfoto heeft

  • bonkoffsky, die volledig lijkt op de robotfoto

  • ...

Zonder verder enig bewijs. w a a n z i n

1,015

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik sprak David Van der Steen op 09-11-2019, na de herdenkingsplechtigheid op de parkeerplaats van de Delhaize in Aalst. Ook aan mij verklaarde hij dat hij is beschoten door Patrick Haemers. Haemers was toen een lange, slanke jongeman van een jaar of 33, beslist geen type bodybuilder, waarna ik almaar dacht: hoe kan het zijn dat Van der Steen hiermee komt, aangezien dat zou kunnen impliceren dat er twee 'reuzen' in hun hoedanigheid van Bende-overvallers aanwezig kunnen zijn geweest in en/of bij de Delhaize in Aalst, op 09-11-1985, wat volgens mij überhaupt niet aan de orde was. Enfin, de broer van Christiaan Bonkoffsy heeft naar mijn beste weten nooit beweerd dat zijn broer gezegd heeft: 'ik was de reus (te zien op de robotfoto)'.

1,016

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ah ... dan was jij één van de twee Nederlanders waar wij kort mee gepraat hebben.

1,017

Re: Christiaan Bonkoffsky

Stel, even kort door de bocht, dat sommige robotfoto's manipulaties zijn, dan zou men die kunnen interpreteren als een intimidatie? Ik vind het een zware intimidatie om als Rijkswachter rond te lopen met een robotfoto die op jou lijkt.

Re: Christiaan Bonkoffsky

David en broer Bonkoffsky hebben nooit gezegd dat hij de reus was. De media heeft dat er van gemaakt.

1,019

Re: Christiaan Bonkoffsky

De broer van Bonkoffsky heeft dat wel gezegd, maar niet altijd » YouTube

Heb een en ander er nog even bijgezocht. De broer van Christiaan Bonkoffsky sprak zichzelf op een wezenlijk punt tegen, niettegenstaande het feit dat ik zijn verklaring, dat zijn broer hem op zijn sterfbed heeft verteld dat hij bij de Bende van Nijvel zat, geloofwaardig acht.

Ten overstaan van Faroek Özgünes verklaarde hij in relatie tot ‘de reus’ en robotfoto nr. 19 van een hoofd van ‘de reus’: "Maar op die (sic) moment heeft hij mij ook niet gezegd: ‘ik ben die persoon in de Bende van Nijvel geweest" (Weblink » YouTube )

Tijdens een door Het Journaal (VRT NWS) uitgezonden interview verklaarde die broer: “Euh, ja mijn broer is inderdaad ‘de reus’, het is zo, hij heeft mij dat op zijn sterfbed bevestigd (weblink » YouTube)

Blijft open de vraag of Christiaan Bonkoffsky bij de Bende van Nijvel zat, waarbij ik mij nog steeds afvraag of we wel over een ‘Bende van Nijvel’ kunnen spreken, in weerwil van de vondst van het wapentuig dat bij diverse overvallen zou zijn gebruikt in het Kanaal Charleroi-Brussel (bij Ronqiuères), op 06-11-1986.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik denk dat hij gewoon vermoede dat zijn broer er de reus mee bedoelde aangezien zijn lengte en gestalte, dat terzijde zal hij het nooit zo expliciet hebben gezegd en daarmee dat er een beetje onduidelijkheid zal rond ontstaan en voor terug te komen op de vraag van de 2 reuzen in Aalst, hebben mensen gezien dat Haemers pas later en appart kwam terwijl de 3 andere al binnen waren (waar een/de reus al zou bij geweest zijn). Of dit waar is zullen we nooit 100% weten, maar de getuige hiervan was echter wel 100% zeker dat hij dit had gezien.