81

Re: Martial Lekeu

Weet er iemand iets meer over het tuchtdossier van Martial Lekeu i.v.m. 9 jarig meisje?

Re: Martial Lekeu

Hoewel ik nooit zo erg in dat 'killer' verhaal heb geloofd, blijft Lekeu toch een opvallende kandidaat, ook in 1985. En U zult zeggen: 'Toen zat Lekeu al lang en breed in de VS', en dat is natuurlijk zo. Maar wie zegt dat hij niet in het najaar van 1985 een maandje of wat in België verbleef? Lekeu zal heus niet geseind geweest zijn, en kon dus rustig met het vliegtuig hier heen komen en weer weggaan.

Het zou natuurlijk een briljant idee zijn om een killer uit te zoeken die alles van België weet, hij heeft er heel wat jaar gewoond, maar die op het moment van de crime al een jaar of wat in het buitenland woont. Naar zo iemand wordt niet gauw gezocht natuurlijk. Zelfs al zou Lekeu in beeld komen zou iedereen zeggen: 'Oh, maar die woont hier al lang niet meer, die zit al een tijd aan de andere kant van de oceaan, die komt heus niet even terug naar België om mensen dood te schieten.' Bouhouche of Beijer, of wellicht Miévis of Marechal, dat waren (ex)-rijkswachters die eventueel wel in beeld waren voor de bende, maar wie zou nog aan Lekeu denken die al anderhalf jaar in de VS woont.

We hebben tenslotte eigenlijk alleen zijn eigen getuigenis over het feit dat hij bedreigd werd, en er zal niemand geweest zijn die heeft gecontroleerd of Lekeu op 9 november 1985 wel netjes in Florida verbleef.

Is dit ver gezocht? Ja, maar het is ook niet onmogelijk, en het zou een zeer uitgekiende strategie zijn om de feiten met name te laten plegen door mensen die al een tijd niet meer in België woonden.

83

Re: Martial Lekeu

Martin Holland wrote:

Is dit ver gezocht? Ja, maar het is ook niet onmogelijk, en het zou een zeer uitgekiende strategie zijn om de feiten met name te laten plegen door mensen die al een tijd niet meer in België woonden.

Ik heb het reeds bij andere topics ook geplaatst: zoek wie het niet kan gedaan hebben en je kan dichter bij de waarheid komen dan te zoeken wie het wel kan gedaan hebben.

Daarmee zeg ik niets over Lekeu. Wat Lekeu betreft weet ik er te weinig over. Alleen vind ik dit niet zo ver gezocht allemaal.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Martial Lekeu

Ben wrote:

Martial Lekeu diende in de brigade van Tenneville van 1979 tot 1983, nadien werd hij overgeplaatst naar de brigade van Vaux-sur-Sûre. In 1984 heeft hij de rijkswacht verlaten. Bij de vondst in Ronquières zat ook een sleutel. De onderzoekers vroegen zich af of deze sleutel niet toebehoorde aan het bureau van Lekeu bij de rijkswacht van Vaux-Sur-Sûre

Is er nog iets van deze sleutel terechtgekomen? Was het de bedoeling om een link naar Lekeu te leggen?

Re: Martial Lekeu

Of is het een sleutel van de sleutelbos van Mendez? Opvallend dat er bij die moord enkel de sleutels zijn meegenomen en er wapens en een sleutel worden opgevist. Wapens waar Mendez zenuwachtig over werd. Dit is ook gekoppeld aan de documenten waar erom te doen is. Plus het is ook Mendez die in lente van '85 voorspelde dat er er kinderen konden gedood worden voor een doel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

86

Re: Martial Lekeu

The End, weet u dan ook voor welk doel?

Re: Martial Lekeu

Het zegt veel over de bende en de killer. Om ook eens bij stil te staan. Mendez heeft het in de lente van '85 er over dat er misschien kinderen zo sterven met een doel. Het is in Overijse dat er kinderen gedood worden de eerste keer als ik me niet vergist. Er zijn 2 daders die in Overijse en Aalst kinderen doden.

Reneke wrote:

The End, weet u dan ook voor welk doel?

Dit doel staat in relatie mer hetgeen Mendez zegt, dat het doden van kinderen een doel kon dienen. Er zijn maar 2 daders die dit ook effectief doen. Wat was hun doel om dit effectief uit te voeren? Dus ook het motief van Eigenbrakel en Overijse, want tijdens die aanslagen worden kinderen niet ontzien. Mendez moet dus ook met een of beide daders in contact gestaan hebben om dit te kunnen weten.

Met de Faul die in de zakken zat, is het opmerkelijk dat er op de parking van Overijse ook een verdacht persoon van grote gestalte met grijs haar aan aanwezig was. Eén van de 2 killers voldoet aan de beschrijving van die diefstal samen met een oudere dader. Straf dat Torrez aan een van de eerste kassa's stond.

Wel opvallend is dat er niet zo veel kandidaten zijn voor die dader, in tegenstelling tot de killer is hij buiten Dinant amper zichtbaar en dus bezorgt om zijn identiteit. Iemand die Lekeu kent en ook op kampen is en de killer langer kent, iemand die tot dit gesloten milieu behoort.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Martial Lekeu

the end wrote:

Of is het een sleutel van de sleutelbos van Mendez? Opvallend dat er bij die moord enkel de sleutels zijn meegenomen en er wapens en  een sleutel worden opgevist. wapens waar Mendez zenuwachtig over werd. Dit is ook gekoppeld aan de documenten waar erom te doen is. Plus het is ook Mendez die in lente van 85 voorspelde dader er kinderen konden gedood worden voor een doel.

Een plausibele uitleg waarom Mendez na Aalst meteen wil weten met welke wapens er geschoten zijn. Hij herkende zijn eigen wapens die hij niet als gestolen had opgegeven.

Re: Martial Lekeu

Ben wrote:

Martial Lekeu diende in de brigade van Tenneville van 1979 tot 1983, nadien werd hij overgeplaatst naar de brigade van Vaux-sur-Sûre. In 1984 heeft hij de rijkswacht verlaten. Bij de vondst in Ronquières zat ook een sleutel. De onderzoekers vroegen zich af of deze sleutel niet toebehoorde aan het bureau van Lekeu bij de rijkswacht van Vaux-Sur-Sûre.

Telkens wanneer ik lees / mezelf verdiep in de vondst van Ronquières krijg ik het gevoel dat iemand ons op een spoor wil brengen. Waarom zou iemand een sleutel willen loodsen via een dumping in het kanaal? Of zit er inderdaad ergens een mol (buitenlandse dienst) in het spel die 'broodkruimeltjes' werpt om de onderzoekers op het juiste spoor te brengen?

Re: Martial Lekeu

'Plots kwam er thuis een telefoontje van Martial Lekeu, gewezen lid van Groep Diane en ooit zelf verdacht als Bendelid. Hij wou uitleggen waarom onze familieleden vermoord waren. Lekeu gaf, toen al, de antwoorden op wat ons land al dertig jaar bezighoudt. Hij zei dat hij ook benaderd was om mee te doen. Het plan: tien vrouwen en kinderen neerschieten in warenhuizen om paniek te zaaien”, klinkt het.'

Dit heeft me altijd bezig gehouden. Ik heb de neiging Lekeu te geloven. Misschien ook interessant met de nieuwe foto van vandaag die de groep Diane opnieuw op de voorgrond plaatst, Lekeu's betrokkenheid bij Diane en de zoektocht naar de persoon die de speurders wou tippen (en die blijkbaar ook goede foto's bezat van Diane collega's)