51

Re: Riot Gun

(...) Het ballistisch onderzoek wijst uit dat er twee riotguns (RG1 en RG2) werden gebruikt bij de overval in Aalst, dezelfde als deze die werden gehanteerd tijdens de dubbele overval in Eigenbrakel en Overijse. RG1 werd voorheen reeds gebruikt bij de overval op Wittock-Van Landeghem in Temse in september 1983, bij de schietpartij aan de Diable Amoureux in Nijvel (1) op 17 september 1983 en bij de overval in Beersel op 7 oktober 1983. RG2 werd enkel in Overijse gebruikt en niet in Eigenbrakel. Dat wapen werd ook gehanteerd bij de moord op Fourez-Dewit in Nijvel en bij de schietpartij aan de Diable Amoureux.

Van één van de overvallers in de Delhaize van Aalst wordt een robotfoto gemaakt. (2) De man is volgens de getuigen ongeveer 30 jaar oud, heeft een normale lichaamsbouw en krullend zwart haar. Hij heeft een opvallende plek in het aangezicht en vuurde met de RG2.

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers

(1) De Diable Amoureux ligt in Eigenbrakel, niet in Nijvel.
(2) Dit is robotfoto nr. 21.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Riot Gun

Waar het in het Bende-dossier voor een groot stuk om gaat, zijn de riot guns en de schutters. De eerste keer dat de riot gun 1 in actie komt, is in Temse toen de daders de Saab hadden. Mendez maakt zich met redenen zorgen om de gebruikte wapens later, plus van de daders in die periode bestaan duidelijke beschrijvingen. Hoe de riot guns gebruikt worden, zegt ook heel erg veel. Tot op heden is er daar weinig zinnigs over geschreven en dit heeft een reden. Het is geen toeval dat de riot gun 1 in Temse zo opvallend te keer gaat.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

53

Re: Riot Gun

the end wrote:

Tot op heden is er daar weinig zinnigs over geschreven.

Ook nog niet door u. Wanneer kom je nog eens met iets interessant zoals toen over Aalst?

Re: Riot Gun

Ja, ik weet het. Het is op basis van details ivm Aalst dat ik het gebruik en spoor van de riot guns meer onder de loep genomen heb. Als ik de tijd vind om alles te ordenen, zal ik er wel meer over schrijven.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Riot Gun

Er wordt nogal mistig gedaan ivm de riot guns, nochtans worden ze plus minus duidelijk beschreven. Er is rond beide RG's in feite bijna een apart hoofdstuk mogelijk. Opvallend is dat de RG2 gebruikt wordt samen met wapens van de eerdere daden door de Bende. Van de RG 2 bestaat een duidelijke (niet vrijgegeven) tekening. Er zijn een gehele reeks elementen over beide riot guns die me nog nooit eerder zijn opgevallen en die nu eenmaal essentieel zijn en veel verklaren.

Ben wrote:

Van één van de overvallers in de Delhaize van Aalst wordt een robotfoto gemaakt. (2) De man is volgens de getuigen ongeveer 30 jaar oud, heeft een normale lichaamsbouw en krullend zwart haar. Hij heeft een opvallende plek in het aangezicht en vuurde met de RG2.

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers.

Wat Ponsaers hierboven in zijn boek schrijft klopt niet. Er is een niet vrijgegeven tekening van de dader met de RG2, die dader heeft trouwens een bivakmuts op. Ook van een dader met de RG1 bestaat een tekening.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Riot Gun

Is er een reden dat die tekeningen tot op heden niet zijn vrijgegeven?

Re: Riot Gun

Dat zal met het beschermen van de getuige te maken hebben die aan de basis van die tekening ligt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

58

Re: Riot Gun

Een tekening van één van de riot guns die in Aalst is gebruikt:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/riot_g11.png

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Riot Gun

Bovenstaande is een tekening van de RG2, van de RG1 bestaat ook een tekening, plus zijn er getuigen die beide wapens gezien hebben. De wapens verschillen heel duidelijk in uiterlijk ten eerste en ten tweede ze hebben een voorgeschiedenis. Zeker de RG1.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Riot Gun

Ben wrote:

Ik heb eens geprobeerd om op te lijsten welke verdachten in het bezit waren van een riot gun (of er ooit één hebben gehad). Onderstaande lijst is onvolledig en mag aangevuld worden.

  • Een getuige zag Philippe De Staerke een maand voor de aanslagen op Delhaizes van Overijse en Eigenbrakel drie riot guns kuisen. Dit was bij Bob Eckhardt thuis.

  • Bij Alain Moussa thuis werden riot guns teruggevonden.

  • Philippe De Staerke ging soms met wapens oefenen in Humbeek. Daar werden ook riot guns gebruikt.

  • Een lid van de Bende van Waterloo - een houthakker van 1m90 groot - had onder zijn bed een geladen riot gun liggen.

  • Jean Bougerol beschikte ook over twee riot guns. Wanneer speurders aan Bougerol vroegen wat er met de wapens was gebeurd, hing telkens een warrig verhaal op dat hij de geweren had weggeschonken. Op enkele foto’s van zijn slaapkamer kon je de riotguns nog zien staan, verpakt in een zelfgemaakte tas in bruin skai.

  • Net voor zijn vlucht deed het parket een huiszoeking bij Paul Latinus en ontdekte men onder andere een riot gun. In die tijd nog een zeldzaam wapen.

  • Leden van WNP gingen soms in het Bois de la Houssière oefenen met wapens. Daarbij werden ook riot guns gebruikt. De munitie die men daarvoor gebruikte was Franchi 8 en Legia munitie van kaliber 12.

  • In 1984 kocht Robert Beijer bij Dekaise twee riot guns. Hij zou die hebben doorverkocht aan een oude schoolkameraad in Chaumont-Gistoux.

  • Door de diefstal bij het SIE hadden Bouhouche en Beijer de beschikking over 5 riot guns.

  • Tijdens een huiszoeking bij de broer van Nicolas Karafilis trof men een riotgun kaliber 12

Volgens mij mag dit oude lijstje zeker aangevuld worden met:

Trobken wrote:

'Op 5 november 1986 halen onderzoekers Lachlan en Ruth de neo-nazi Eric Lammers uit de gevangenis en rijden met hem naar de bossen van La Houssière. Lammers voert het gezelschap naar de zandgroeve. Hij verklaart: "Die plaats werd door ons gewoonlijk 'La Carrière' genoemd als we de plaats van afspraak onder ons wilden situeren." De WNP'er stelt dat 'La Carrière' door hem en zijn vrienden gebruikt werd om te schieten. Lammers gaat verder. "De dag dat Weykamp en Van Lierde werden gecontroleerd door die rijkswachter in april '81 waren Van Engeland, Nemry en ikzelf daar ook. Toen de controle gebeurde hebben wij ons verstopt. Op die dag schoot ik met een automatische riotgun Franchi 8, misschien ook met een Star-pistool kaliber 22 type M1 met een geluiddemper en bril."

Nogmaals, ik ben geen wapen-expert (verre van) maar een Franchi 8 bestaat niet (dacht ik). Eric Lammers heeft dus met een bril op met een Franchi Spas-12 (correctie) geschoten in een oude steengroeve in 1981...