Re: Jean Gol

Ik beschouw jouw vraag ook nog niet als beantwoord. Ik zoek verder naar de bron. Het is mogelijk dat deze info komt van een (vroegere) kabinetsmedewerker. Op zoek naar de bron nog een interessant artikel gevonden.

"De Croo en Gol ontvingen steekpenningen van Mobutu om in België te lobbyen"

Bron » www.veto.be

In een vorig leven had ik contacten binnen de politiek (zonder lid te zijn van een bepaalde partij).

32

Re: Jean Gol

Poseur wrote:

Ik beschouw daarmee mijn vraag nog niet als beantwoord. Ik zou graag een bron hebben voor de uitspraak "qu'est ce que cela signifie quelque dizaines de mort(s) pour un but", waaruit ik zelf kan zien waar, wanneer en in welke context Gol deze uitspraak deed.

Momenteel kan ik u daar niet mee verder helpen. Dat PRL en PVV tegen de parlementaire onderzoekscommissies waren is wel een gekend feit.

33

Re: Jean Gol

Une vision impressionniste du monde politique belge en visite à la télévision au soir des élections législatives d'octobre 1985. Entre séance de maquillage et (fausse) alerte à la bombe...

» www.sonuma.be (16/10/1985 - 6 min)

Re: Jean Gol

Trojan wrote:

Op 22 oktober 1985 start dan het formatieberaad, dat ongeveer 40 dagen zou duren. Om een of andere reden, vertelt Wilfried Martens droogjes in zijn autobiografie, was Gol daarbij afwezig. Het is Louis Michel die de patron dag aan dag via de telefoon op de hoogte moet houden van de vorderingen.

Wel, om een of andere reden heb ik bij die afwezigheid van Gol een raar gevoel.

Die laatste zin: dat gevoel heb ik ook. Jean Gol is dan Voorzitter van de PRL en vicepremier. Hij is de eerste die zou moeten deelnemen aan de formatiebesprekingen, maar hij laat zich niet zien.

Dat is kort na de overvallen op de Delhaizes van Overijse en Eigenbrakel (27 september 1985). Werd er gedreigd met een volgende, nog ergere moordpartij? Moest Gol dat zien op te lossen, en kon hij daarom niet aanwezig zijn op het formatieberaad?

In die periode verwittigt Jacques De Vlieghere, Adjunct Directeur-Generaal van de Staatsveiligheid, in elk geval zijn familie in Aalst om niet naar de Delhaize te gaan. Toeval? Werd de Delhaize van Aalst uitgekozen omdat 3 vooraanstaande regeringsleden uit Oost-Vlaanderen afkomstig waren? (Premier Martens, Vice-Premier Willy De Clercq, Staatssecretaris Paula D'Hondt?) Vanuit Aalst kan je nog wegkomen richting Braine-le-Comte, vanuit Gent zou dat al veel moeilijker zijn ...

Nog een maand later laat Jean Gol weten dat de arrestatie van de Bende voor zeer binnenkort is. Dan moet hij toch concrete informatie hebben?

Re: Jean Gol

Jouw "gevoel" kan met volgende bevestigd worden. Vernomen wordt dat Justitieminister Gol een speciale onderzoekscel i.v.m. de bende van Nijvel op zijn kabinet heeft geïnstalleerd. Tel daarbij nog de uitspraak " Wat betekenen die enkele doden ... En daarbij nog de uitspraak dat de CCC en de Bende takken waren van eenzelfde boom (of iets dergelijks).

Mijn grote probleem is dat ik geen databank heb met een zoekfunctie zoals sommigen hier. Ik blijf uit noodzaak mijn geheugen gebruiken. Maar misschien heeft dat ook zijn voordelen.

Re: Jean Gol

Gol vond de Belgische veiligheidsdiensten niet zo professioneel. Zeker minderwaardig aan zijn Mossad-vrienden. Het zou me niet verbazen dat hij deze buitenlandse dienst faciliteerde vanuit zijn kabinet. Hij had er zeker mee gescoord als hij het mysterie had opgelost onder zijn ministerschap van justitie en een eerste ministerschap vervolgens bijna voor de hand liggend. (Denk maar aan de populariteit van de politici - witte ridders na de Dutroux commissie.)

De afgebroken uitspraak "Wat betekenen die enkele doden ..." doet me eerder denken, gezien zijn afkomst en missie, aan dat hij wou zeggen wat betekenen enkele doden ... t.o.v. de holocaust. Dat zal hij wel gedacht hebben, maar het niet durven uitspreken. Misschien moeten we er niet meer achter zoeken, een echte slip of the tongue, maar niet wat anderen er van maakten.

Re: Jean Gol

Blijkbaar was hij in december 1985 nog vast van plan om het mysterie op te lossen. En was hij zeer zeker dat hij het kon oplossen. Er moet dus iets tussengekomen zijn. Iets onoverkomelijk ...

Re: Jean Gol

Iemand heeft mij ooit gezegd, als je geen deel van de oplossing kan zijn dan ben je deel van het probleem.

Re: Jean Gol

Dat is een mooie quote. Die ga ik wel eens van je stelen als het uitkomt.

40

Re: Jean Gol

Kees BK wrote:

Gol vond de Belgische veiligheidsdiensten niet zo professioneel. Zeker minderwaardig aan zijn Mossad-vrienden. Het zou me niet verbazen dat hij deze buitenlandse dienst faciliteerde vanuit zijn kabinet. Hij had er zeker mee gescoord als hij het mysterie had opgelost onder zijn ministerschap van justitie en een eerste ministerschap vervolgens bijna voor de hand liggend. (Denk maar aan de populariteit van de politici - witte ridders na de Dutroux commissie.)

Een kennis zei me ooit “Belgische staatsveiligheid, meer dan nu en dan een rapportje schrijven doen die niet”. In vergelijking met de Mossad is dat inderdaad een groot verschil.

En als ze al es buitenshuis komen, slaan ze en mal figuur. Denk maar aan die karaktermoord op een Antwerps imam enkele jaren geleden in een Canvas-programma. En Raes zijn optreden voor de bendecommissie. En Smets zijn WNP infiltratie ... laat ons daar over zwijgen. wink Ik denk dat België de buitenlandse inlichtingendiensten idd zeer hard nodig heeft.