Re: Roger Beuckels

Waar haalde Bouten de naam Beuckels vandaan of maw wat waren zijn bronnen?

Het begint bij het verhaal van een Franse diplomaat, Claude De Kemoularia. Hij zou in 1967 een lang en belangrijk gesprek gehad hebben met een Belgische huurling met de naam Beukels. Die werkte als piloot voor de rebellen (Congo). Hij vertelde dat zijn opdracht was om het vliegtuig van Dag Hammarskjöld af te leiden naar het vliegveld van Kolwezi, waar een “influential European company executive” met hem zou spreken. Die man zou er de secretaris-generaal van de VN proberen te overtuigen om de onafhankelijkheid van Katanga te erkennen.

Beukels zei dat hij de piloot van het VN-vliegtuig vroeg om naar Kolwezi te vliegen. Toen die niet inging op de vraag, loste hij waarschuwingsschoten, maar hij zou per ongeluk het vliegtuig geraakt hebben, met een noodlottig gevolg. (De Belgische regering stelt dat ze in hun archieven niets gevonden hebben over hem. Dat is merkwaardig, want het wereldje van huurlingen was klein en er waren maar weinig piloten bij.) Dit verhaal werd opgenomen in het boek van Susan Williams.

In 2011 publiceert Susan Williams, onderzoekster aan de University of London, haar boek 'Who killed Hammarskjöld? The UN, the Cold War and White Supremacy in Africa'. Het boek is het resultaat van jarenlang onderzoek in archieven en van vele tientallen gesprekken met mensen die de zaak van ver of dicht gevolgd hebben. Williams publiceert veel nieuwe zaken en toont duidelijk fouten aan bij de onderzoeken in de jaren 1960. Ze geeft ook een indrukwekkend relaas van de koloniale geesten in die tijd. Getuigenissen van zwarte bewoners in de buurt die niet pasten in het plaatje van een ongeluk werden opzijgeschoven, blanke getuigenissen die wel van pas komen werden juist bevonden.

In 2014 besluit de VN een nieuw onderzoek op te starten. Othman herneemt in zijn verslag het verhaal uit het boek van Susan Williams:

Mohammed Chande Othman, gewezen toprechter uit Tanzania, krijgt de leiding van het nieuwe onderzoek. In september 2017 publiceert hij zijn rapport, 63 bladzijden lang, en onder meer gebaseerd op nieuwe bronnen van de VS, het VK en België. Zijn besluiten zijn heel relevant. Er is een “aanzienlijke hoeveelheid bewijsmateriaal” dat het vliegtuig neergehaald werd door een ander vliegtuig. De regeringen van de VS en het UK hebben in die periode ook radioverkeer onderschept en het openbaar maken van die opnames zou interessante zaken aan het licht kunnen brengen, zegt Othman.

Othman bevestigt de stelling van Williams dat de vroegere onderzoeken de getuigenissen van plaatselijke bewoners, die het hadden over een tweede vliegtuig en lichtflitsen in de nachtelijke hemel, veronachtzaamd hebben. Er was wel degelijk sprake van “white supremacy”.

In 2019 maakt Mads Brügger de film Cold Case Hammarskjöld. Hierover:

Regisseur Mads Brügger geeft het meteen toe, ergens aan het begin van de documentaire Cold Case Hammarskjöld: het zou kunnen dat hij de grootste doofpotaffaire ooit op het spoor is, of dat hij een compleet onzinverhaal najaagt. ‘In dat laatste geval: sorry.

Indien ik mij niet vergis was het deze laatste die vond dat het profiel van Beuckels het profiel was van de killer van de Bende van Nijvel. (Nadat ontdekt werd dat deze Beuckels geen piloot was.) Tja, misschien had Bouten beter hetzelfde gedaan als Brügger. Ik zal voor alle zekerheid ook hetzelfde doen, ik vermoed dat dit de bronnen waren van Bouten ivm Beuckels. (Zonder zijn boek gelezen te hebben, smiley.)

42

Re: Roger Beuckels

Claude De Kemoularia was van 1957 tot 1961 persoonlijk assistent van Dag Hammerskjold. Hij zou gepraat hebben met Beuckels in 1967? Beuckels was geen piloot dus kan hij het vliegtuig niet neergehaald hebben. Denk dat het hele verhaal een fabeltje is.

Re: Roger Beuckels

Zou kunnen, maar ik vind de gelijkenis met de robotfoto wel treffend (vooral de inplanting van het haar). En zijn profiel natuurlijk, een killer. Niet iedereen kan kinderen neerschieten. Hij zou trouwens ook op de lijst van verdachten staan. Zou.

Re: Roger Beuckels

Kort na zijn dood werd er onderzoek naar hem gedaan door de Delta cel omdat hij connecties had met Elnikoff en Calmette. Volgens Bouten. De pv's daarvan zijn echter verdwenen net als het gerechtelijk dossier van Beuckels.

Re: Roger Beuckels

Is er iemand hier die Cold Case Hammarskjöld heeft gezien en mij kan vertellen waar in de film die neef Jan Beuckels en de kwestie van Rogers "gewiste dossier" ter sprake komen? Of heeft dat de uiteindelijke cut van de documentaire niet gehaald?

46

Re: Roger Beuckels

Het vliegtuigongeval was het voorwerp van verschillende onderzoeken door de Rhodesische autoriteiten en de VN, die in het algemeen ook tot de conclusie kwamen dat het om een CFIT ging. In 2017 kwam een groep experts onder leiding van de voormalige Tanzaniaanse rechter Mohamed Chande Othman, die door de VN werd belast met een nieuw onderzoek, tot de conclusie dat “op basis van alle gegevens die we hebben, het mogelijk lijkt dat een externe aanval of dreiging de oorzaak was van de crash”.

In zijn conclusies zei Othman niet in staat te zijn de bewering van de Belgische piloot bijgenaamd ‘Beukels’ te bevestigen. Die had in 1967 aan de Franse diplomaat Claude de Kemoularia gezegd dat hij het vliegtuig van de VN-baas per ongeluk had neergehaald.

Bron: Het Laatste Nieuws

Opgelet piloot bijgenaamd Beukels en niet Beuckels!!

Re: Roger Beuckels

Welke pv"s zijn verdwenen ? Die van het onderzoek van de delta cel? Ik herinner mij dat er in het parlement ooit vragen gesteld zijn over Beuckels.

"De verschillende, in dat rapport beschreven Belgische actoren vormen een beperkte groep van een tiental huursoldaten, die voor de Katangese secessionisten opereerden, en wier belangen in meer of mindere mate nauw samenhingen met de Belgische economische, politieke en militaire belangen, die toen ernstig geschaad werden. Het is ondenkbaar dat de Staatsveiligheid geen relevante informatie heeft over de personen van dat wereldje. 1. Zijn er (al dan niet vrijgegeven) archieven bij de Staatsveiligheid die betrekking hebben op de volgende personen, bijnamen of aliassen: Beukels (of Breukels), een man met de bijnaam 'de lone ranger', Van Risseghem (ook geïdentificeerd als Van Reisseghem, Van Rysseghem, Van Reisenghan of Van Riesseghel), De Troyer en Lamouline?"

Ter info, deze gegevens zouden normaal ter beschikking moeten zijn voor het publiek.

"Deze werd gedeclassificeerd en overgedragen aan de FOD Buitenlandse Zaken, met het oog op de overdracht ervan aan de UNO. Het publiek heeft, mits voorafgaandelijke contactname en volgens de voorwaarden van artikel 21/1, § 1, 2° van de organieke wet op de inlichtingendiensten, in de lokalen van de Veiligheid van de Staat toegang tot de ter gelegenheid van de opmaak van het rapport gedeclassificeerde dossiers. De gedeclassificeerde dossiers zijn beschikbaar in papieren en digitale versie."

Dat is natuurlijk iets anders dan het gerechtelijk dossier maar veroordelingen zouden wel moeten vermeld staan (normaal gezien).

» www.dekamer.be

Re: Roger Beuckels

Ik ben ondertussen helemaal door de iets meer dan 2 uur durende documentaire Cold Case Hammarskjöld.

Ik heb één van de foto's die hier op de eerste pagina staan in een flits zien voorbijkomen, terwijl Brügger het over Belgische huurlingen had. De andere twee foto's kan ik wel gemist hebben, als ze maar even kort in beeld zijn geweest. Ik heb Beuckels niet bij naam genoemd horen worden en er kwam ook geen familie van hem aan het woord. Geen Jan Beuckels te bespeuren op de aftiteling, enkel ene Lieve Beuckels in een lange lijst van mensen die special thanks krijgen.

Tru Dat wrote:

In zijn conclusies zei Othman niet in staat te zijn de bewering van de Belgische piloot bijgenaamd ‘Beukels’ te bevestigen. Die had in 1967 aan de Franse diplomaat Claude de Kemoularia gezegd dat hij het vliegtuig van de VN-baas per ongeluk had neergehaald.

Claude de Kémoularia had in 1967, toen als adviseur hij voor de prins van Monaco werkte, inderdaad verschillende keren contact met heren die zich voorstelden als ex-huurlingen en die hij in zijn eigen memoires identificeerde als "De Troye" en "Beukels" (mogelijk De Troyer en Beuckels van wie hij de namen wat had verbasterd, wat niet verwonderlijk zou zijn als hij enkel mondeling contact met hen heeft gehad).

Het mandaat van Othman werd hernieuwd en hij onderzocht het spoor "Beukels" alsnog verder. In een later rapport blijkt het verhaal van die twee ex-huurlingen flink te rammelen » www.hammarskjoldinquiry.info:

160. On the basis of previous analysis of the Beukels hypothesis, as well as the new information received, it does not appear that the story as originally stated to de Kemoularia could be true. If it is the case that there was only one operational Fouga at the relevant time (discussed further below), then this would be inconsistent with the alleged facts of the Beukels hypothesis, which stated that two Fougas were involved in the attack. Further, ONUC records state that United Nations forces held Kamina on 17 September 1961, as observed by Denard in the meeting with de Kemoularia. This would mean that it would not be immediately clear why Beukels would have wanted to divert the Secretary-General’s plane to Kamina.

161. Insofar as the hypothesis goes that an individual named Beukels (or Beuckels) conducted an attack on the Secretary-General’s plane, I would assess that the new information goes to disproving this hypothesis. If de Kemoularia’s original notes and any original tape recording of a conversation with Beukels are able to be located, then they would still need to be analysed. However, the weight of the information that has become known since 2015 indicates that aspects of the Beukels hypothesis appear to be unsupportable. However, it may still be that parts of the story are true, while others are false; for example, that “Beukels” attributed someone else’s acts to himself in an attempt to later obtain a financial or other advantage. Given that the hypothesis cannot be fully disproven at this stage, it should not be ruled out. However, I would retain the assessment of the information purporting to show that an attack was caused on SE-BDY in the manner alleged by Beukels to be weak.

49

Re: Roger Beuckels

coconut wrote:

Waar haalde Bouten de naam Beuckels vandaan of maw wat waren zijn bronnen?

coconut wrote:

Welke pv"s zijn verdwenen? Die van het onderzoek van de delta cel? Ik herinner mij dat er in het parlement ooit vragen gesteld zijn over Breuckels.

Toch is het merkwaardig dat er hierover géén PV’s bestaan. Ook het zware gerechtelijke dossier van Beuckels is verdwenen.

Bron: Bouhouche, Beijer, Beuckels en de anderen | Guy Bouten (pag. 52)

Bouten refereert hier naar “ondervraging van kennissen en familie door de onderzoekscel van Jumet na zijn dood in 91.

Aanleiding waren zijn contacten met Bendeverdachten met Elnikoff en Calmette

Noot: over geen van beide zal het gerecht/de onderzoekers communiceren, dus dat moeten we dan maar even aannemen.

Coconut, ter verduidelijking. Het verhaal van Beuckels begint op blz 48. Op Blz 49 staat een kader met daarin Boutens samenvatting van de zaak van het VN rapport van 67.

Als voetnoot bij dit kader staat:

"Zie ook "Cold Case Hammersjkold" van Mads Brugger. Een belangrijk deel van de informatie in dit hoofdstuk kwam tot stand met de hulp van Fons Feyaerts."

Fons Feyaerts is een acteur, regisseur, filmmaker die meewerkte aan de in 2019 uitgebrachte film over de Case Hammersjkold. Op de site van die film staat hij vermeld als “cast” en “researcher”. Blijkbaar heeft die Fons dan ook nogal wat opzoekingen gedaan over Beuckels. Een film/documentairemaker dus, en vandaar niet onlogisch dat Bouten hem zou kennen.

Aan de film zouden “jarenlang onderzoek” zijn voorafgegaan. Blijkens het door Ben reeds aangehaalde document van Victor E Rosez, nam die Fons o.a met die Victor contact op over Beuckels. Victor is volgens zijn document een man die in zijn jeugd met zijn ouders in het toenmalige Elisabethville/Katanga woonde en er studeerde. Die man is zelf aan een boek bezig en had al contacten met huurlingen e.d. In datzelfde document stelt de auteur dat Fons Feyaerts (soms) over verkeerde gegevens beschikte.

Uit al wat Bouten schrijft kan je niet opmaken wat van hezelf eventueel komt, en wat van Fons Feyaerts.

In 2017 kwam bovendien een boek uit, (ook verkrijgbaar in de Standaard);  Who killed Hammarskjöld, The UN, the Cold War and White Supremacy in Africa van Dr. Susan Williams, een UK academicus. Dat was oorspronkelijk uitgekomen in 2011 en was de basis voor het heropstarten van de UN onderzoeken in 2013. Pas in 2018 werd aan de Belgische UN onderzoekers gevraagd opsporingen te doen over Beuckels. Ik vermoed dan ook dat de parlementaire vragen die Coconut aanhaalt daar het gevolg van waren.

Vermits Bouten in zijn boek van 2015 over Beuckels niet rept, dateert zijn opezoekingswerk dan ook van later, ik vermoed echter 2018/2019.

Wat betreft het Bouten hoofdstuk over Beuckels, inhoudelijk is het me nu teveel om alles op te sommen, maar ik geef wel mijn eerste indrukken;

Op Blz 52; “Beuckels verleende ongetwijfeld hand en spandiensten aan een geheime dienst zoals duidelijk bleek in 1967.” Hij staaft  echter niet waarom dat dan zo duidelijk bleek.

Verder; “ we zullen aantonen dat hij (“Beuckels”) daarna fungeerde als slapende cel, die tijdens de loden jaren 80 werd geactiveerd om de vuile karweien van de zogenaamde Bende van Nijvel op te knappen”. Op Blz 53 ; “we zullen aantonen dat “Beuckels” de killer was, die onder meer schoot met een pistool FN kaliber.22 en verscheidene slachtoffers maakte.”

Geen van beide toont Bouten onweerlegbaar aan, hij insinueert, stijl documentairemaker, met nogal dikwijls de obligate formulering van een bewering, gevolgd door het obligate “Toeval?”. Wat hij beweert is inderdaad niet onmogelijk, gezien het profiel van de man, maar de argumenten die Bouten aanbrengt zijn verre van onweerlegbaar, zijn eigen interpretaties en verre van zeker.

Na het boek gelezen te hebben “weet” je dus niks. Waarbij “weten” voor mij betekent; onweerlegbaar bewezen correcte gegevens en een correcte onweerlegbare argumentatie. Dat is het dus niet. Het is prikkelende theorie, maar ook niet meer dan dat. Van het type  theorie “het is Bonkofsky, of Lammers, of Libert, of ... geweest”.

Ik vond volgende review van de film “Cold Case”, over de documentairemaker dus, en ik geef het weer omdat je het zo ook op het boek Bouten kan plakken;

“Regisseur Mads Brügger geeft het meteen toe, ergens aan het begin van de documentaire Cold Case Hammarskjöld: het zou kunnen dat hij de grootste doofpotaffaire ooit op het spoor is, of dat hij een compleet onzinverhaal najaagt. ‘In dat laatste geval: sorry.’(...) Cold Case Hammarskjöld is het resultaat van jarenlang onderzoek, en Brügger verpakt het heerlijk. (...) Waar onderzoeksjournalisten doorgaans hun verhaal steeds meer met feiten proberen te ondersteunen, stapelt Brügger twee uur lang halve feiten en vage beweringen op een wankele basis, en kijkt hoe lang zijn bouwwerk blijft staan. (...)

Is meestermanipulator Brügger nu een slordige onderzoeksjournalist of is hij niet werkelijk geïnteresseerd in de waarheid en wil hij juist aantonen hoe glibberig ‘feiten’ kunnen zijn? Wat moet je uiteindelijk met Cold Case Hammarskjöld? Sommige aspecten kunnen waar zijn, of niet, of deels. Er is één ding wat Brügger met zekerheid aantoont: hoe verleidelijk het is een verhaal te geloven als het zo smakelijk wordt opgediend.” (De volkskrant, 3 Apr 19)

Dat is uiteindelijk ook wat ik in grote lijnen dacht, na het lezen van het “Bouhouche, Beijer, Beuckels en de anderen” boek. En toen las ik de achterflap nog eens; ”spijkers met koppen”, ...”waarheden zijn schokkend”, “zoektocht naar de ware toedracht”, ...”ontrafelt mollenwerk”, ...”slaagt erin de killer te identificeren”. En toen moest ik eens zuchten. Wel geen spijt dat ik het gekocht heb, want leesplezier heb ik wel gehad. En niet dat er geen interessante dingen in staan. Het verhaal van Joël L’host bijvoorbeeld.

50

Re: Roger Beuckels

Beuckels was geen piloot. Het toestel waarmee beweerd is dat het het toestel waarin Hammerskjold zat heeft neergehaald had qua brandstof niet de autonomie om die afstand af te leggen. Ik twijfel dus sterk dat Beuckels dat gedaan kan hebben. Verder ook vermelden dat er ook verklaringen zijn dat huurlingen wel eens durven te fantaseren en aan grootspraak doen, kijk maar naar Tink bijvoorbeeld die vertelde dat hij bij de Bende van Nijvel zat. Ik las ergens in een pdf bestand over Hammerskjold dat dat met huurlingen uit Congo in de jaren 60 ook zo was.

Tevens dacht Brugger zo maar eventjes op het luchthaven terrein Ngola met twee schoppen de vliegtuigresten die daar na onderzoek begraven werden te gaan opgraven tot hij natuurlijk onmiddellijk gestopt werd door de luchthavenautoriteiten, je mag daar niet zomaar gaan graven ... De reportage wordt dan ook met hoongelach onthaald. Tot zover betrouwbare journalistiek die in Boutens kraam past. Gewoon zielig dus.