1,031

Re: Christiaan Bonkoffsky

De beerput moet gesloten blijven om justitie te ontzien. Zoveel bewijs en er is niets mee gedaan  net als in Dutroux bis dossier mag de waarheid nooit openbaar gemaakt worden!

1,032

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik zou graag weten waarom Christiaan Bonkoffsky afvalt als verdachte en dit voor alle feiten (82-85). Weet men 100 % zeker dat hij nergens bij aanwezig is geweest? Weet men 100% zeker dat hij geen info aan daders heeft verstrekt? Diefstal Diane, Temse. Weet men zeker dat hij geen vrijetijdsbesteding (soldaatje spelen e.d) deed met de verkeerde personen? Hoe kan men hem uitsluiten als dader wetende dat hij voor een aantal feiten "ziek" thuis zat? Justitie zou een beste beurt maken met het dossier Christiaan Bonkoffsky openbaar te maken. Wat zij concluderen zullen wij ook doen aangezien ze ONWEERLEGBARE bewijsmateriaal hebben. Wat denken jullie?

1,033

Re: Christiaan Bonkoffsky

Klucht wrote:

Wat denken jullie?

Precies dat.

1,034

Re: Christiaan Bonkoffsky

Wout zou het niet kunnen dat dit horloge er een was dat de leden van de groep Diane kregen. Of een zogezegd gouden horloge dat werkgevers in alle beroepen aan hun werknemers gaven bij een speciale gelegenheid of gewoon bij hun pensionering; Deze polshorloges hebben meestal een zeer sterke symbolische waarde niet zozeer financiële waarde. (Van mijn grootvader kreeg ik veertig jaar geleden voor mijn plechtige communie zijn zakhorloge dat hij kreeg toen hij op pensioen ging als treinmachinist).

Deze horloges zijn eerder symbolisch zeer belangrijk en worden doorgegeven aan verwanten ze zijn een belangrijke herinnering aan iemands leven. Ik denk niet dat dit nu nog gebeurd. En de grootvader van David was oud koloniaal en die mensen hadden vaak Afrikaanse kunst in hun huis staan als dierbare herinnering zo weet je dat de man voorheen in Afrika woonde. Ook dit is emotioneel vaak zeer belangrijk bij een tante staan ook nog altijd Afrikaanse beeldjes. Misschien wilde Stijn Coninkx zo zeggen deze man en vrouw hadden verleden in de oude kolonie zoals zeer veel Belgen destijds.

1,035

Re: Christiaan Bonkoffsky

Den Bonno bleef erg trots op zijn ex-lidmaatschap van de groep Diane. Ondanks het schietincident kreeg hij later, als eerbetoon, wel een horloge van het Speciaal Interventie-Eskadron en dat is hij al die jaren trots blijven dragen. Kris pakte later ten aanzien van collega’s ook graag uit met zijn ex-lidmaatschap van de elitetroepen...

Dus raf68, je hebt het juist...

Re: Christiaan Bonkoffsky

Toch heb ook ik de indruk dat de film voor de goede verstaander een aantal dingen bloot legt.

Mijn conclusie hieruit is dat David de toestemming heeft gekregen om iets in de film te verwerken dat voorheen louter mensen met inside dossier kennis konden weten.

1,037

Re: Christiaan Bonkoffsky

Dat is de kracht van een goede film natuurlijk. En zolang het subjectief blijft is dit juridisch/gerechtelijk ook in orde. Heb je met de “Zaak Alzheimer” ook ... zitten enorm veel details in, dat je pas merkt als je de film een 2de, 3de, 4de keer bekijkt ... Bescherming van informanten/criminelen door de Rijkswacht ten voordele van meerdere eer en glorie van de Rijkswacht zelf en haar politieke broodheren komt daar ook duidelijk in aan bod overigens...

Hier om even off-topic te gaan...

Begroting Rijkswacht 1987: bespreking in de Kamer:

Volgens de heer Féaux slaan de begrotingsinspanningen vooral op investeringsaankopen die van 3,7 % in 1986 zijn gestegen naar 7,2 % in 1987. Komt er niet een ogenblik waarop men niet meer weet hoe men die bijkomende kredieten moet gebruiken, vooral wanneer mende buitensporige ophoping van bewapeningen constateert?

Antwoord:

De Minister preciseert dat op het vlak van de investeringen inderdaad een bijzondere inspanning werd geleverd en dat de investeringskredieten substantieel werden verhoogd. De inspanning was en is echter nog altijd verantwoord omdat het noodzakelijk is:
- de grote achterstand opgelopen van 1975 tot 1984 in te lopen omdat de in die periode toegekende kredieten op hetzelfde peil gebleven waren;
- de activiteiten van de rijkswacht te optimaliseren.
Sinds tien jaar, namelijk van 1975 tot 1984, lagen de investeringskredieten voor de rijkswacht inderdaad op een bijzonder laag peil; ze bleven immers steeds ruirn onder de 550 miljoen F.

Bedankt Abdellah, Saïd en Jos en de Bende Van Nijvel. Na de laatste aanslag eind 1985 en een politiek jaar van debatteren en regeringsbeslissingen en ministeriële besluiten is het budget voor de Rijkswacht meer dan verdubbeld. Fabrikanten en wapenleveranciers ook tevreden.

Oh, in dezelfde kamerdiscussie kwam ook nog oa het volgende voorbij:

“De Minister verduidelijkt dat de bestelling van de kogelvrije vesten geplaats werd bij de firma's Seyntex uit Tielt en -dankzij dat de regering een advertentie in de Gouden Gids zag- Wittock-Van Landeghem uit Temse (elk voor de helft). De bestelbrief werd betekend op 5 mei 1987 en de levering van de vesten zal aanvangen tijdens het laatste trimester van 1987 (oktober) à rato van 250 à 300 vesten per maand. De volledige levering van de eerste schijf dient beëindigd in april 1988.”

Die vesten die eerder als rommel beschouwd werden door sommigen hier en elders.  De reden dat Abdellah, Saïd en Jos (of waren het dan toch Rijkswachters die hun eigen bestelling gingen roven?) van de Bende Van Nijvel nog eens ver buiten hun “werkgebied” ten strijde gingen...

1,038

Re: Christiaan Bonkoffsky

Oeps, had dit ff gemist, beter laat dan nooit...  Nee, ik bedoel het mannetje met baard en grijze jas.  Op 2:17 trekt hij aan zijn sigaret...  Ben heel zeker dat hij een Hollands accent heeft en rechts van hem zie je een rijkswachter die een beetje op Bonkoffsky lijkt.  Hij lijkt er wat op, maar daarom is hij het nog niet hé.  Die Hollandse inspecteur blijft me intrigeren...

Re: Christiaan Bonkoffsky

Charlie Hedo wrote:

Dat is waar. Dat zegt niets. Op die robotfoto trekt iedereen die zo'n grote bril draagt. Bij Bonkoffsky zijn vooral zijn verleden, zijn karakter en zijn interesses interessant om hem van een fantast te onderscheiden (samen met, niet apart van de bekentenis). De meeste fantasten vallen ergens door de mand. Maar hij wérkte bij Dyane. Veertig collega's had hij. Men heeft altijd gedacht dat minstens 1 van die 40 bij de Bende van Nijvel hoorde.

Hij is gestraft geweest. Gedegradeerd. Reden tot wraak. Hij is wapenfreak. Maakte zelf zijn kogels. Hij nam op cruciale ogenblikken verlof en mankte. Hij gaat naar de Aarschotstraat een bar binnen, betaalt daar niet (cfr Marc Van Damme). Dat duidt er op dat hij mogelijks een criminele inborst heeft (ik geloof niet dat elke Rijkswachter zo is). Enz... Een fantast gaat ergens door de mand vallen, zijn profiel komt steeds overeen.

Het enige dat ik raar vind: na een carrière van 40 jaar gaat hij met pensioen zonder 1 keer voor iets veroordeeld geweest te zijn. De meeste criminelen houden dat geen 40 jaar vol. Nooit meer iets gestolen? Nooit betrapt?

Het kan natuurlijk ook zijn dat hij zo perfect paste in het veronderstelde daderprofiel dat hij juist daarom is gaan geloven dat HIJ weleens 'de reus' geweest zou kunnen zijn. Dit uiteraard onder invloed van een delier vanuit zijn alcoholisme en/of het stervensproces.

Verhelderend hierbij is deze reactie van CleverTrevor, net als zijn eerdere/overige reactie in dit topic.

CleverTrevor wrote:
Ben wrote:

Nu kunnen andere "psychiatrische" patiënten wél gekke verhalen verzinnen, maar dat is toch ook weer anders: als die rijkswachter dat echt gezegd heeft, aan zijn broer, dan zal het wel waar geweest zijn. Daar geloof ik in als arts (en ik zie al bijna 25 jaar neurologische patiënten...).

Nu, ik had een familielid met een ernstige leveraandoening die niet veroorzaakt was door drankmisbruik - ze raakte geen druppel alcohol aan - maar zij kwam kort voor haar dood wel met vreemde fantasieën over haar eigen leven, waarbij ze feiten vervormde en aanlengde met fictie. Die uitspraken hadden volgens haar arts dan ook niets met Korsakoff te maken, want dat had ze niet, maar waren een bijverschijnsel van een delier, een toestand die we ook (maar dus niet alleen) bij alcoholici aantreffen en wordt veroorzaakt door een totale verzwakking en uitputting van het lichaam.

Niemand, hooguit de arts die Bonkoffsky kende (op voorwaarde dat hij hem kort voor zijn dood nog trof), kan een serieus oordeel over de betrouwbaarheid van de uitspraken vellen. Ook wij niet natuurlijk, maar zomaar aannemen dat hij de waarheid sprak, is wel erg kort door de bocht, denk ik toch.

In aanvulling hierop » https://nl.wikipedia.org/wiki/Delier

Daar staat ook dat een delier samen kan gaan met waanideeën: een fantasie die door de betrokkene als werkelijkheid kan worden ervaren.

1 + 1 = 2

1,040

Re: Christiaan Bonkoffsky

Delier, een typische Vlaamse ipv Nederlandse uitdrukking.
Tot voor kort dacht ik dat u Nederlander was, maar ik had het dus mis.