301

Re: Overijse: 27 September

Getuige Mark over de overval in Overijse:

Mark heeft dertig jaar niet gepraat over wat er gebeurd is. Nu doet hij dat wel, maar het kost hem nog steeds moeite. “Wanneer ik de schutter zag, had ik het gevoel dat hij me herkende, en ik hem. Hij leek op iemand uit mijn jeugdkringen. Ik durfde geen namen noemen omdat ik niet 100 procent zeker was, maar net als De Reus was hij lid van Brigade Diane. Ik heb hem nog gezocht op Facebook en Google, maar hij is spoorloos verdwenen. Niemand in zijn oude vriendenkring weet wat er van hem geworden is.”

“Volgens mij hoorden er wel meer leden bij Brigade Diane. Dit was geen gewone overval. Een crimineel pleegt geen moord voor zo’n kleine buit. Volgens mij is er erg veel bewijsmateriaal in de doofpot gestopt”, vervolgt Theo. “Ik ben blij dat de waarheid langzaam maar zeker komt bovendrijven. Al zijn er veel machtige mensen die het liever anders zien.”

Mark ziet het somber in: “De waarheid gaan we volgens mij nooit weten. Al van in het begin vermoedde ik dat de rijkswacht er voor iets tussenzat, maar die piste werd nooit onderzocht. Ik ben ook niet te spreken van hoe ik als getuige ondervraagd werd. Ze behandelden me als een crimineel.”

Voor Mark en Theo blijft deze dag een trauma, net als voor zoveel van zijn medebewoners. “Hoe verwerk je dit? Bij een aanslag weet je normaal hoe of waarom iets gebeurd is. Maar voor ons blijven die vragen open.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Overijse: 27 September

Overvallen Eigenbrakel en Overijse gaven gerecht voor het eerst inzicht in profiel van de Reus - Waarom de Reus er wel bij was in Overijse en niet in Aalst

Een kassierster, zes klanten en een kind van veertien. Bij de 16de en 17de overval van de Bende van Nijvel, op warenhuizen in Eigenbrakel en Overijse, vallen op 27 september 1985 acht doden. Getuigen zeggen die avond een Reus te hebben gezien die hinkte. Toeval of niet: de dag voordien had Aalsters rijkswachter Chris B. (61) zich ziek gemeld met een blessure aan de voet.

27 september 1985. Eigenbrakel, de Rue de la Graignette. Het is zeven minuten over acht ’s avonds en buiten al donker als een grijze Golf GTI de parking van de Delhaize oprijdt. Drie met riotguns gewapende inzittenden, verscholen achter een carnavalsmasker, stappen uit. Een twaalfjarig kind dat in afwachting van zijn winkelende ouders rondjes fietst op de parking, wordt meteen gegijzeld. Het kind moet dienen als menselijk schild.

Een eerste klant, Ghislain Platane, krijgt meteen enkele kogels van een riotgun in het lijf. “Ouvre ta caisse ou tu vas crever”, roepen de drie Bendeleden in het Frans tegen de kassierster.

Roger Engelbienne, die “te laat” op de grond gaat liggen, wordt van dichtbij afgemaakt. Buiten op de parking schiet de bende ook voorbijganger Bozidar Djuroski dood. De buit: 388.000 frank, oftewel zo’n 10.000 euro.

22 kilometer verder, op de parking van de Delhaize in Overijse, staan drie vrienden in het donker verkiezingsposters te plakken voor de toenmalige CVP. Luc Bennekens is een van hen en fungeert voor hij het goed en wel beseft als tweede levend schild. Opnieuw slaat de Bende van Nijvel toe, allicht in dezelfde driekoppige constellatie met de Reus als regelaar, de Ouwe als chauffeur en de Killer als afwerker. Klaar voor overval nummer zeventien, de voorlaatste die de Bende zal plegen. Nadien zal alleen nog de overval op de Delhaize in Aalst volgen.

Bennekens overleeft het niet, net als twee klanten (Jean-Marc Busiau en Leon Finné), een caissière (Rosa van Kildonck) en een kind van veertien (Stephan Notté). Lucs boezemvriend Mark meent in de blik van de schutter een jeugdvriend te herkennen, maar durft tot op vandaag met die naam niet naar het gerecht te stappen.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

303

Re: Overijse: 27 September

Bozidar zat toch in zijn bestelwagen? Hoe komen ze erbij van een 'voorbijganger' te spreken?

304

Re: Overijse: 27 September

Het artikel bulkt van de onjuistheden. Heel jammer.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

305

Re: Overijse: 27 September

the end wrote:

Het artikel bulkt van de onjuistheden. Heel jammer.

Ah ja ... professionele journalisten vs amateur-speurders.

306

Re: Overijse: 27 September

De 2 Bozidar's zaten samen in de rode Renault bestelwagen. De chauffeur, senior, werd gedood. Dat met die voorbijganger klopt totaal niet.

307

Re: Overijse: 27 September

the end wrote:

Getuige Mark over de overval in Overijse

Had altijd begrepen dat de jonge op de fiets als gijzelaar/schild diende, maar volgens deze getuigenis is het verhaal anders. Luc Bennekens werd als schild de winkel in gesleurd, de jonge knul zag dit gebeuren, verstijfde, stond in de weg van de gangsters, en werd als eerste neergeschoten.

Kumbaya, it never hurts to help !

308

Re: Overijse: 27 September

Mag ik allereerst mijn appreciatie tonen voor het plattegrondje van Boemerang een aantal pagina's geleden. Daaruit blijkt dat de wagen van de gangsters perfect gepositioneerd stond: centraal tussen alle vluchtwegen en zicht op ingang. Bovendien kon de gangster op uitkijk zo ook de vluchtwagen in het oog houden. Volgens mij hadden ze al van in de auto de plakploeg op het oog als gijzelaars, en stond het fietsende jongetje in/op hun weg naar de ingang en werd hij daarom weggeschoten.

Macau in zijn Peugeot ziet twee gangsters met Bennekes naar buiten komen. De derde die op de uitkijk stond is dan wss net naar de vluchtauto gegaan. Ze nemen Macau onder vuur en nemen daardoor Bennekens mee richting vluchtauto ipv hem vrij te laten. Zou het kunnen dat de Oude in de auto zijn vermomming al had afgezet en dat Bennekes daarom als getuige uit de weg moest geruimd worden?

309

Re: Overijse: 27 September

nostra wrote:

Zou het kunnen dat de Oude in de auto zijn vermomming al had afgezet en dat Bennekes daarom als getuige uit de weg moest geruimd worden?

Dat kan een mogelijke reden zijn ja. De robotfoto welke Bonkoffsky aan gelinkt wordt (robotfoto 19) van "De Reus" werd gemaakt op basis van een van de verkiezings-drukwerk-plakvrienden van Bennekes die "De Reus" zonder vermomming zou gezien hebben op de parking.

Overigens lijkt het me niet erg slim als dader uw vermomming reeds op de parking af te zetten nog voor het vertrek.

Non semper ea sunt quae videntur

310

Re: Overijse: 27 September

Vermassen heeft het nu over een getuigenis van een rijkswachter die alcoholcontroles aan het uitvoeren was tussen Eigenbrakel en Overijse en geen toestemming kreeg om de achtervolging in te zetten hoewel zij toch in de buurt waren en met goed materiaal uitgerust.

Vermassen nam één brief vast, een ingestuurde tip van een ex-rijkswachter. De opsteller was die avond van de 27ste september 1985 aan de slag in zijn post in Oudergem, tussen Overijse en Eigenbrakel. Op de briefing vernamen hij en zijn collega’s dat er een overval gebeurd was op de Delhaize van Eigenbrakel. Ze waren van de snelwegpolitie en hadden een snelle Porsche tot hun beschikking, plus een BMW en motoren. Snel genoeg om het tegen de Golf GTI op te nemen.

“Maar we mochten er niet achter gaan”, getuigt de ex-rijkswachter in de brief. “We moesten ons aan onze taak houden: alcoholcontroles uitvoeren in de buurt.”

Later kwam het nieuws dat de Bende nu ook in Overijse was opgedoken. Het moet zowat onder de neus van de betrokken rijkswachter gebeurd zijn, want Oudergem ligt pal op die route. “Maar opnieuw mochten we niet handelen. We mochten er met onze Porsche niet achteraan. Het werd ons verboden van onze oversten. We moesten doorgaan met onze alcoholcontroles. En ons alleen daarmee bezighouden”, staat in de brief.

Een reactie van iemand die in de radiokamer heeft gewerkt:

Ik begrijp het niet, toch simpel: die rijkswachter heeft de opdracht gekregen van? Naam vinden is niet moeilijk, alles werd genoteerd, dan aan hem vragen van wie hij de opdracht kreeg, enz. Is dat nu zo moeilijk? En diegene die daar niet op reageert is voor mij verdacht, zelfs als hij procureur is.Heb jaren in de “radiokamer” de 906 van de Politie gewerkt, en weet verdomd goed hoe alles werd genoteerd.