Re: Michel Libert

Hoe kan commissaris Smets dat weten als hij niet regelmatig met Libert heeft gehandeld? Er werd toch altijd beweerd dat Latinus tussenpersoon was en dat Libert nooit wist van wie hij opdrachten kreeg?

312

Re: Michel Libert

Gewezen Westland New Post-lid Michel Libert zegt dat de vroegere eerste minister Paul Vanden Boeynants een kopstuk was van die extreem-rechtste organisatie. Dat heeft hij verklaard in een interview dat werd uitgezonden door de regionale zender TV Oost. Libert noemt de in 2001 overleden Vanden Boeynanst tijdens het gesprek “onze baas”. “Hij was niet alleen, maar hij was een kopstuk”, zo zegt Libert, die zelf regelmatig als de nummer twee van WNP wordt aangeduid.

Libert kwam eerder deze maand nog in het nieuws omdat hij door een nieuwe getuige “De Reus” van de Bende van Nijvel werd genoemd. Libert doet die beschuldiging zondag af als leugens. “Die man heeft psychische problemen”, zo stelt hij. Wel geeft hij toe dat er een link tussen WNP en de Bende van Nijvel kan bestaan. Hij verwijst daarbij naar Christian Elnikoff, die volgens Libert van plan was om samen met enkele huurlingen zelf “terreur te zaaien

313

Re: Michel Libert

Ik lees niets wat ik nog niet gelezen had. wink

314

Re: Michel Libert

Toch wel hoor! Het is: "Michel Libert is na al die jaren nog steeds niet van mening veranderd dat VDB er iets mee te maken had."

Re: Michel Libert

Advocaat getuige: "Libert en co liepen week voor bende-aanslag in Delhaize van Aalst"

Volgens Kristiaan Vandenbussche, advocaat van de anonieme getuige, is de piste-WNP het juiste spoor. Dat geeft Libert ook zelf aan in het interview, zegt hij. Mijn cliënt heeft trouwens geen enkele reden om daarover te liegen, zegt de advocaat.

» www.tvoost.be

Een goed verstaander kan hieruit afleiden dat er een zaak op komst is tegen o.a. Libert ...

316

Re: Michel Libert

Bedoel je dat de advocaat van een zelfverklaarde getuige een zaak gaat opstarten tegen Libert (ik zie niet in op welke gronden, maar ik ben geen juridisch expert); of dat zijn cliënt als getuige zal worden opgeroepen in een zaak van het OM tegen Libert (in dit geval zie ik het nut niet in van dan publieke verklaringen hierover af te leggen?

Misschien verdenk ik mensen te snel van een verborgen agenda, maar ik zie het laatste half jaar plots een hele hoop onbekende advocaten in de media verschijnen met verhalen rond de Bende van Nijvel. En ik vermoed dat dit vrij goeie publiciteit is voor de advocaat zelf.

Re: Michel Libert

Als hij inderdaad n week vantevoren in de supermarkt in Aalst is gezien door meer dan 1 getuige, en hij had daar niks te zoeken, dan heeft ie wel iets uit te leggen. Als het weer allemaal om 1 getuige gaat, net als bij De Staerke, dat geeft het juridisch geen houvast, maar aan de hand van hoe betrouwbaar zo'n getuige overkomt, kan je prima deze piste verder uitdenken.

Re: Michel Libert

Jeans wrote:

Gewezen Westland New Post-lid Michel Libert zegt dat de vroegere eerste minister Paul Vanden Boeynants een kopstuk was van die extreemrechtste organisatie. Dat heeft hij verklaard in een interview dat werd uitgezonden door de regionale zender TV Oost.
Libert noemt de in 2001 overleden Vanden Boeynants tijdens het gesprek “onze baas”. “Hij was niet alleen, maar hij was een kopstuk”, zo zegt Libert, die zelf regelmatig als de nummer twee van WNP wordt aangeduid.

Tueurs du Brabant – Il y a 25 ans, M. Libert avait déjà lié le nom de Vanden Boeynants au Westland New Post

Michel Libert avait déjà lié, il y a 25 ans, le nom de l’ancien Premier ministre Paul Vanden Boeynants à l’organisation d’extrême-droite Westland New Post. "Nous voyons Vanden Boeynants (...) apparaître dans chaque mission, dans chaque rapport. Ce n’est pas un hasard", avait-il déclaré lors d’une émission de la RTBF remontant à 1992. Dans une interview à TV Oost, il l’a aujourd’hui présenté comme l’un des patrons du mouvement.

Paul Vanden Boeynants, décédé en 2001, était "notre chef", a-t-il ainsi déclaré lors d’une interview diffusée par la télévision régionale de Flandre orientale. "Il (M. Vanden Boeynants) n’était pas seul, mais il était un dirigeant", a ajouté M. Libert, parfois cité comme ayant été le numéro deux du WNP.

Bron: Metrotime.be | 27 mei 2018

Nochtans heeft Michel Libert in zijn verhoren altijd gezegd dat hij niet wist wie er achter Burafex zat en van wie de OMD (ordre de missions) altijd kwamen. Nu weet hij het plots wel? Dus ofwel loog Michel Libert in het verleden, ofwel liegt hij nu. Zowel VDB als Christian Elnikoff zijn dood en kunnen dus niet meer verhoord worden. Ik begin toch stilaan te vermoeden dat Michel Libert zich in het nauw gedreven voelt door de laatste ontwikkelingen rond zijn persoon en een verdedigingswal aan het opbouwen is.

319

Re: Michel Libert

Merovinger wrote:

Nochtans heeft Michel Libert in zijn verhoren altijd gezegd dat hij niet wist wie er achter Burafex zat en van wie de OMD (ordre de missions) altijd kwamen.

Hij heeft een heel blad met namen waarvoor men werkte, waarvan ik vermoed dat 3/4de niet eens weet dat ze daar op staan en er zeer zeker niets mee te maken heeft. Burafex was er één van, VDB een andere.

Verder (algmene opmerking naar iedereen niet naar iemand in het bijzonder) niet te snel zeggen dat iemand liegt, want goed liegen is niet gemakkelijk, het is een kunst die de mensheid meer en meer afgeleerd heeft.

Re: Michel Libert

Merovinger wrote:

Nochtans heeft Michel Libert in zijn verhoren altijd gezegd dat hij niet wist wie er achter Burafex zat en van wie de OMD (ordre de missions) altijd kwamen. Nu weet hij het plots wel? Dus ofwel loog Michel Libert in het verleden, ofwel liegt hij nu. Zowel VDB als Christian Elnikoff zijn dood en kunnen dus niet meer verhoord worden. Ik begin toch stilaan te vermoeden dat Michel Libert zich in het nauw gedreven voelt door de laatste ontwikkelingen rond zijn persoon en een verdedigingswal aan het opbouwen is.

Ik zou er niet te veel uit opmaken. Zaken ontkennen, mistgordijnen optrekken en leugens verspreiden behoren (niet zelden letterlijk) tot de opleiding van wie zich in kringen van staatsveiligheid, geheime diensten en verboden organisaties begeeft. We zien dat bij iedereen uit extreem-rechtse kring die geïnterviewd wordt. Wat heeft Eric Lammers al niet beweerd? Of Jean Bultot? Verwarring zaaien is voor zulke mensen een tweede natuur. Het is het spel dat telt, en waarschijnlijk genieten ze van de 15 minutes of fame die eruit volgen. Wat niet wil zeggen dat Libert of om het even wie, iets met de bende van Nijvel te maken heeft.

Als we zien hoe slordig de reportages van TV Oost zijn (zeggen dat in Waver een agent "bij een achtervolging" werd gedood) en hoe gemakzuchtig die advocaat van de anonieme getuige (die zegt dat Libert en Elnikoff op verkenning waren in Aalst, vermoedelijk vanwege het joggersverhaal, kortom: een speculatie), dan zie ik nog steeds niets dat mij toelaat het WNP-spoor heter te zien dan dat het vroeger was.

Misschien is het juist dat Elnikoff of een andere WNP-gek bij de bende zat, maar het is gemakkelijk praten als het telkens over doden gaat.