Re: Robert Becker

Van de daders in Temse zijn door de speurders de robotfoto's G4, nr. 8, nr. 9 en nr. 9 bis vrijgegeven. Geen enkele van deze robotfoto's vertoont gelijkenissen met Robert Becker. Ik ken de bron niet meer van deze tekst die ik in 2012 geschreven heb. Ik moet het nakijken maar ik vermoed dat dit komt uit één van de boeken van Guy Bouten. Er blijft natuurlijk wel de robotfoto NN8 die Boemerang in een televisieuitzending heeft opgevangen maar nooit officieel is vrijgegeven geweest.

Re: Robert Becker

Bovendien behoort NN8 volgens het schema op dit forum tot Waver en niet Temse.

Re: Robert Becker

http://nsm08.casimages.com/img/2015/08/19//15081903184914738713519400.jpg

Re: Robert Becker

Het wordt natuurlijk gevaarlijk als je mannen als Van Binst moet gaan geloven. Ze hebben allemaal hun eigen waarheid, vooral om zichzelf te redden.

25

Re: Robert Becker

Als ik lees hoeveel keer men Becker gezien heeft:

Dan lijkt Becker mij toch de constante van 82/83 die wapens heeft om regelmatig met een paar geschikte mensen van het moment een overval te plegen. Trouwens, Becker zegt in een interview met Bouten: "De Borains? Die konden nog niet eens deftig een hold-up plegen". Klinkt toch alsof hij ervaring had in samenwerking met de Borains. wink

Ik vind dat je de feiten moet opsplitsen, maar toch ook rekening moet houden met een aantal constanten erin. Zoals bv. een Becker.

Re: Robert Becker

Juister is om te zeggen: "Als ik lees hoeveel keer men Becker denkt gezien te hebben" of "Als ik lees hoeveel keer men geschreven heeft dat Becker gezien werd." wink

In Temse waren de daders gemaskerd. In Nijvel werden de daders maar zeer vluchtig gezien (door Lacroix en door de achtervolgende politieagenten tijdens de beschieting aan de Diable).

Re: Robert Becker

Werd omschreven als een reus van 100 kg.

28

Re: Robert Becker

Een zekere André Deville die wegens zijn betrokkenheid bij diefstal met geweldpleging opgesloten zat in de gevangenis van Jamioulx met een andere neef, Robert Becker, beweerde dat die hem op een dag het volgende zei: "Doden is niet erg. Als ik dood, dan heb ik plezier. Als men geld heeft, kan men zich toch altijd een alibi verschaffen. Ik zal hier uitkomen, want ze hebben geen bewijzen en ik zal me wreken door te doden, maar ik zal steeds door een alibi gedekt zijn."

Was dit reeds besproken?

29

Re: Robert Becker

Parket zoekt voortvluchtige Robert Becker

Meer dan één politiekorps is momenteel op zoek naar Robert Becker, bijgenaamd Balou, lid van een Waalse nomadenfamilie. Hij werd vroeger al eens aangehouden onder verdenking iets te maken te hebben met de Bende van Nijvel.

Hij zou ook contacten hebben gehad met Philippe De Staerke, kopstuk van de van de Bende van Baasrode. Ondanks andere geruchten zit diezelfde De Staerke nog steeds in de gevangenis van Gent.

Robert Becker werd op 14 december 1983 aangehouden. Men verdacht hem van deelname aan de overval op 1 december 1983 op een juwelier en zijn vrouw te Anderlues. Beiden werden zonder mededogen afgemaakt. Balou Becker werd “aan de galg” gepraat door Michel Cocu, die vertelde dat Becker er bij was toen op 17 september een moorddadige hold-up werd gepleegd op het warenhuis Colruyt in Nijvel. Daar vielen toen drie doden.

Becker, weeral een reus van een kerel, werd na enkele maanden voorhechtenis in 1984 vrijgelaten. Sindsdien is hij spoorloos. De speurders twijfelen er niet aan dat hij contacten onderhield met Philippe De Staerke, leider van de zogenaamde Bende van Baasrode. De Staerke, van bekend is dat hij niet vies was van drugs, vooral heroïne, ontsnapte een tijd geleden uit de gevangenis van Doornik samen met een familielid van Balou Becker. (1) Ook De Staerke behoort tot een nomandengroep. De rijkswacht wil nu nader onderzoeken of beiden niet samen aan gewapende overvallen hebben deelgenomen.

In Nijvel was er gisteren nog heel wat te doen over het negatieve Duitse expertiseverslag. Ten onrechte werd dit verslag, dat gunstig was voor Cocu, niet bij het dossier gevoegd. Sommigen gewaagden daarom van een mogelijke vrijlating van het gearresteerde vijftal, Michel Cocu, Jean-Claude Estièvenart, Michel Baudet, Kaçi Bouaroudj en Adriano Vittorio. Dat lijkt echter wel wat voorbarig, want naast het Ruger-pistool (2) bezit het parket van Nijvel nog andere bewijzen tegen Cocu en zijn vier medestanders. Men mag ook niet vergeten dat Cocu heel wat feiten bekende.

Bron: Gazet van Antwerpen | 19 November 1986

(1) Meer informatie over die ontsnapping vind je hier » Forum
(2) Meer over dit pistool vind je hier » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

30

Re: Robert Becker

Getuigen herkennen dader van overval te Temse

Een van de gangsters die op 9 september 1983 het zeildoekfabriek Wittock te Temse overvielen en daarbij de conciërge doodschoot en zijn echtgenote zwaar verwondde, is door een getuige herkend.

De man in kwestie, de 37-jarige Fransman Robert Becker die te Jemappes woont, zit reeds in de gevangenis opgesloten. Hij wordt er immers van verdacht deel uit te maken van de beruchte Bende van Nijvel.

Men beschouwde Becker onder meer als een van de medeplichtigen aan een overval op 1 december 1983 te Anderlues, waarbij een juweliersechtpaar koelbloedig werd vermoord. De man kon echter een op het eerste gezicht sluitend alibi voorleggen, zodat de onderzoeksrechter van Charleroi op het punt stond om hem voorlopig vrij te laten.

Toen kwamen iemand op het idee Beckers foto voor te leggen aan de getuige van de overval o het bedrijf Wittock in de Gasthuisstraat te Temse. De daders hiervan, die huisbewaarder Broeders neerknielden en zijn echtgenote Linda voor dood achterlieten, hadden het toen alleen gemunt op de kogelvrije vesten die bij Wittock vervaardigd werden.

De schoten wekten een drietal bejaarde uit de buurt, die van uit hun vensters de gangsters zagen wegvluchten. Deze getuigen werden op hun beurt door de overvallers beschoten, maar niet geraakt.

Een van hen heeft nu Robert Becker formeel herkend als deelnemer aan de overval te Temse.

De bende van Nijvel wordt verdacht van 14 gewapende overvallen, waarbij dertien personen werden vermoord. De eerste aanhoudingen gebeurden pas na de dubbele moord te Anderlues. Toen werd bij toeval een wapen teruggevonden, dat leidde naar de 33-jarige gewezen politieman Michel Cocu uit Wasmes. Na lange ondervragingen verklikte deze nog vijf metgezellen, onder wie Robert Becker.

Bron: Gazet van Antwerpen | 4 Mei 1984

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube