41

bertlagaisse wrote:

Naargelang de 36 bekentenissen van de Borains.......

Op welke manier hun verklaringen zijn bekomen door de speurders EN dat hun verklaringen soms niet echt overeen kwamen met elkaar... daardoor kan de "juistheid" van hun verklaringen toch soms wat in twijfel getrokken worden.

Vittorio bleef (ondanks andere verklaringen van Cocu) bijvoorbeeld volhouden bij de verklaring dat ze zich met 5 hadden verplaatst in zijn wagen.
Ik haal deze verklaring er uit omdat ik dit visueel probeerde voor te stellen en het er toch wel wat grappig uit zag: Met 5 man... Cocu, Estiévenart, Baudet, Bouaroudj en "King-Kong" Vittorio met z'n meer dan 120 kilo aan het stuur van zijn klein rood Renault R4'tje big_smile

(detail: ik heb het "maximale laadvermogen" van een R4'tje zoals Vittorio mee reed even opgezocht en als ze met z'n 5'en effectief in zijn auto'tje zaten, dan waren ze hoogst waarschijnlijk een beetje overladen big_smile )

Non semper ea sunt quae videntur

42

Er zitten idd veel inconsistenties in, naargelang wie probeert wie er bij te lappen. Maar ik denk wel dat de kern van waarheid er in zit. Zo heeft men es geteld wie er allemaal hoeveel keer voorkwam in de 36 verklaringen en een paar man sprong er toch uit.

Het maximale laadvermogen van een R4 zal wel geen strikte regel zijn. Voor deze gangsters. Ik heb vroeger met mijn Corolla 1986 ook wel es ferm overladen met 5 kloeke vrienden om ergens te raken. We hebben ook hetzelfde gedaan met een Citroen AX van een van mijn vrienden. Nood breekt wet en ik was zelfs geen gangster. smile

43

Ik denk dat Borains in de hold-up-reeks van 1983 betrokken waren, met Becker als centrale persoon. Volgens mij zijn de wapens dan via "het manneke", de wapenhandelaar binnen het zigeunermilieu, naar Johnny De Staerke gegaan voor de hold-up-reeks van 1985. Johnny was misschien zelfs al betrokken in 1983. Er zijn ook meerdere familie links tussen de zigeunerclans van Becker en Johny De Staerke heb ik hier en daar gelezen.

Achteraf heeft men dan precies ook nog een oude diefstal (de Centaure Faul is interessant item voor zigeunerbrocantiers) met de ganse hoop in het kanaal (Ronquieres) geflikkerd. Precies om in beide zakken te laten uitschijnen dat het 1 grote bende was die alle feiten gedaan heeft.

44

Op 23 oktober 1983 bevinden de voornaamste verdachten van wat men "de Borains" zal noemen, zich sinds meer dan een jaar onder discrete bewaking van een ploeg van de BOB van Bergen, (*) die zelfs over een tipgever binnen de bende beschikt. Die dag beslist onderzoeksrechter Guy Wezel tot de aanhouding van de groep. Michel Cocu, Adriano Vittorio en Jean-Claude Estiévenart worden beschuldigd van illegaal wapenbezit. Eén en ander lekt uit in de pers. Er volgen nieuwe arrestaties, onder meer van Michel Baudet en Josiane Debruyne.

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers

(*) Het is in deze brigade dat op dat ogenblik Christian Amory als rijkswachter aan de slag is. Volgens sommigen heeft hij zich in het onderzoek naar de Borains wel degelijk gemengd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube