Re: Erps-Kwerps: 22 September 1985
De link tussen deze diefstal en Dominique Salesse wordt besproken in het boek Beetgenomen. Zie deze post van Ben in het topic over Salesse.
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → 1985 → Erps-Kwerps: 22 September 1985
De link tussen deze diefstal en Dominique Salesse wordt besproken in het boek Beetgenomen. Zie deze post van Ben in het topic over Salesse.
"(...) In aansluiting hierop past het om te vermelden dat leden van de gerechtelijke politie ooit tegen de pers hebben verklaard dat zij 'bij de GP' (hun korps dus) werden geboycot toen ze het spoor wilden volgen van een (mogelijke) getuige (wellicht zelfs een medeplichtige, nl. een bewaker van de parking van d'Ieteren te Erps-Kwerps) van de diefstal van de Golf GTI die werd gebruikt bij de overval op de Delhaize in Overijse op 27 september 1985 (*)."
Bron: Eindverslag tweede Bendecommissie.
Deze bewaker is hoogstwaarschijnlijk een zekere "Van Biesen". (*) In de Terzake-reportages uit 1996 over de Bende van Nijvel geeft Jan Flour - afgevaardigd beheerder van de bewakingsfirma Securitas - meer informatie over deze man.
Securitas vindt de diefstal van de VW Golf zo vreemd dat ze beslissen om een verklaring af te leggen bij de rijkswacht. Een aantal jaren na de diefstal wordt Jan Flour door de GP gecontacteerd. Er wordt een verband gelegd tussen de Bende van Nijvel en diefstal in Erps-Kwerps en er worden vragen gesteld over de bewaker die toen dienst had, een zekere Van Biesen. Jan Flour vertelt dat "men zich meer dan vragen kan stellen over de manier waarop de bewaker zich die nacht van zijn taak heeft gekweten, er zijn zelfs sporen van medeplichtigheid van de kerel".
Deze man is op een bepaald moment spoorloos verdwenen. Hij is een ex-paracommando en wordt door Jan Flour omschreven als zeer groot van gestalte en met een blonde haarkleur.
(*) De reportage bevat geen ondertitels. De juiste schrijfwijze van zijn naam weet ik dus niet.
Christian Claire was 100% zeker betrokken tot deze diefstal. Actief op het terrein zelf op deze dag of passief door de dieven te tippen met de onontbeerlijke informatie.
Christian Claire is een van zijn vele valse namen maar de CWB weet uiteraard wie dit was. Of is, want hij leeft nog steeds.
Bedoel je deze Van Biesen?
We kunnen ons blind staren op Christian Claire of Van Biesen of Van Bezien en in zekere mate is die persoon belangrijk omdat hij groot en blond is en para Maar ... wie of wat was Securitas? Niet meer of niet minder dan een CIA antenne met als oprichter een man die behoorde tot de SDRA ...? En waarom zouden ze bij de GP geboycot zijn? De dag dat Martine Michel dit kan bewijzen is de Bende opgelost. Kan ze dit bewijzen? Natuurlijk niet.
Alain Weykamp - waarschijnlijk de beste vriend van Bouhouche - heeft inderdaad voor d'Ieteren in Erps Kwerps gewerkt. Maar dit kan natuurlijk zo'n toeval in het onderzoek zijn.
Toeval. Nogmaals?
De bron van Weykamp die bij D'Ieteren gewerkt heeft, is een post van mij van 28 oktober 2007, zonder bronvermelding (dom van mij). Ik heb alleen op het tueries-forum een andere vermelding gevonden, in een post van 29 oktober 2007, dus nadat ik het heb gepost.
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren waar ik die info vandaan gehaald zou hebben. Ik vind ook nergens een bevestiging van die informatie: noch in boeken, noch in pv's, noch in rapporten. Ik beschouw de informatie op dit moment dus als niet waar.
Ik weet dat alleen dat Weykamp vanaf 1990 voor vijf jaar bij D'Ieteren heeft gewerkt, maar dat was niet in Erps-Kwerps.
Ik heb nog wat verder gezocht. In september 2007 heb ik het vernoemd in het topic over Target 121. De foto van de zes mannen werd voor de eerste keer op het "annéesdeplomb"-forum gepost en door forumlid Renne op dit forum overgenomen. Mijn opsomming van de zes personen zal dus ook van "annéesdeplomb" komen. De annéesdeplomb-site bestaat echter al lang niet meer. We kunnen dus niet nagaan wie de info voor de eerste keer heeft gepost.
Mijn conclusie van hierboven wordt hierdoor versterkt. De info over Weykamp is waarschijnlijk niet waar.
Halo Ben, de forum années de plomb bestaat wel » anneesdeplomb.1fr1.net
In het Banditisme-topic schreef forumlid Xenophon het volgende:
Voor D'Ieteren: de sleutels lagen in de wagen, ja. Maar er was het absoluut niet triviaal eerste deel: binnen raken zonder dadelijk het alarm te triggeren, weten dat de tanks quasi leeg waren en ze brandstof moesten meebrengen.
Ik denk dat er over deze diefstal bij D'Ieteren heel veel mythes bestaan. Laat ons die eens van naderbij bekijken.
Wat moet je weten om die diefstal te kunnen doen?
Je moet weten dat de sleutel in de wagen ligt en dat de wagen niet afgesloten op de parking staat.
Je moet weten hoe de beveiliging in elkaar zit om er te kunnen inbreken.
Je moet weten dat de wagens een miniem aan brandstof hebben waardoor ze niet ver kunnen rijden.
Maar is dat niet allemaal een beetje "overroepen"? Heb je wel "interne kennis" nodig? Ik denk het niet!
1. De sleutel in de wagen
Dat is iets dat velen weten toch? Men doet dat bv. ook bij Volvo in Gent, bij Honda in Gent. Je hoeft er zelfs niet vast te werken om dat te kunnen weten. Zelfs mensen die er een vakantiejob doen, weten dat. Ze kunnen moeilijk elke keer de sleutel gaan zoeken van een wagen, dat zou enorm veel tijdverlies zijn (er passeren daar duizenden wagens).
2. Beveiliging
Men zegt dat de beveiliging goed was. Maar is dat zo? Helemaal niet. Natuurlijk zegt men dat de beveiliging goed is.
Concreet: men heeft een gat in de omheining geknipt, en langs daar naar binnen en buiten geraakt. En hoe lang heeft het geduurd eer de beveiliging het heeft opgemerkt? In ieder geval veel te laat om iets te kunnen doen om de diefstal tegen te houden. Écht goed beveiligd lijkt het dus niet als men dat kan.
3. Brandstof
Men beweert dat men had moeten weten dat de wagens met een minimale hoeveelheid brandstof werden geplaatst. Ik heb eens opgezocht hoeveel brandstof er standaard vanuit de fabriek in een nieuwe wagen wordt gedaan. Daar blijkt geen eenduidig antwoord op te bestaan. De laagste waarde die ik vond is 3 liter, de hoogste 10 liter.
Laten we even rekenen met het minimum: 3 liter. Een Golf GTI verbruikt volgens de officiële cijfers gemiddeld 8,0 liter per 100 kilometer. In werkelijkheid ligt dat meestal iets hoger. Als we uitgaan van 10 liter per 100 kilometer, dan kan je met 3 liter ongeveer 30 kilometer rijden.
Een nieuwe Golf GTI zal bij aankomst op de parking van D’Ieteren vermoedelijk niet meer dan 5 kilometer gereden hebben (van de fabriek naar de fabrieksparking, dan naar het transport, en uiteindelijk van het transport naar de parking van D'Ieteren). De dealer zelf maakt soms nog een korte testrit van 5 à 10 kilometer (maar dat was hier nog niet het geval).
De wagen die op de parking in Erps-Kwerps stond, zal dus wellicht maar zo’n 5 kilometer op de teller gehad hebben, terwijl er brandstof in zat voor ongeveer 30 kilometer (mogelijk zelfs meer).
Conclusie: Zelfs met de beperkte hoeveelheid brandstof die standaard in de wagen zat, kon men nog makkelijk 25 kilometer rijden na het verlaten van de parking bij D’Ieteren (mogelijk zelfs meer). Er was dus geen noodzaak om ter plaatse bij te tanken. Men kon zonder probleem tot in het centrum van Brussel rijden.
Komaan Ben, de beveiliging van die site was meer dan een gat knippen in wat kippendraad en naar buiten rijden met de wagen die je aanstaat.
Was het te doen? Uiteraard, want het is gebeurd. Maar het vereiste detailkennis over de gebruikte systemen. Je moest exact weten hoe het beveiligd was, waar en hoe je binnen raakte plus wat de reactietijd was en de patrouillerondes. Volgens wat ik kon achterhalen:
stroomvoerende draad in de omheining: als die doorgeknipt werd triggerde dat het alarm. Werd overbrugd vooraleer te knippen;
radarsysteem: je moest exact weten hoeveel plaats je had om eronder door te schuiven en je wist dat bij passage met de wagen op weg naar buiten het alarm zou afgaan;
Die patrouilles, toegegeven, dat bleek niet te hebben gelopen zoals het moest lopen maar het was wel voorzien.
Beschouw nu eens 'de Bende' zoals die tot op dat moment was opgetreden. Op basis van de bekende feiten. We hebben het over een bende technische knoeiers. In Nijvel hadden ze niet eens door dat de Colruyt - een plek die ze nota bene uitgebreid van binnenuit konden verkennen, itt Erps-Kwerps - een volumetrisch alarm had. En die zouden dit gedaan hebben?
Terwijl op elke straathoek in Brussel Golfjes stonden die ze met een schroevendraaier hadden kunnen starten als ze gewoon hadden geweten hoe?
Da's voor mij een brug te ver.
Bende van Nijvel → 1985 → Erps-Kwerps: 22 September 1985