Re: Mirko Tavra

Pas op: een donkere plek, niet de reus maar killer.

52

Re: Mirko Tavra

luckyiron wrote:

Wie is de rechtse persoon op de foto?

De persoon rechts op de foto is volgens mij zeker Nino niet ... vandaar ook geen zichtbare vlek. smile

53

Re: Mirko Tavra

P51, bedoelt u niet Mirko i.p.v. Nino (in uw tekst?).

54

Re: Mirko Tavra

De jongere Mirko is te zien in deze foto links boven (geen enkele van de drie mannen in de WNP foto hierboven lijkt op deze man):

http://img301.imageshack.us/img301/3252/zoldertraining.jpg

De Mirko in deze foto heeft wel wat trekken van de "killer" in de robotfoto's moet ik zeggen.

Re: Mirko Tavra

Michel Libert over Mirko Tavra. Ze hebben op dezelfde school gezeten.

J'ai fort bien connu Mirko Tavra lors des mes études en Humanités au Collège des Fréres maristes à Saint-Gilles, sans en devenir un ami intime, quoique ayant tous deux de nombreux amis en commun, issus de la communauté yougoslave de l'époque.

Je me souviens d'un élève studieux, fort sportif, agréable en tous points. En fin de parcours de nos études, nos routes se sont séparées par la nécessité de la vie. Je l'ai revu, bien plus tard, au hasard du quotidien par deux ou trois fois dans l'enceinte de la Gendarmerie, rue de Louvain.

Tavra zou vorig jaar, samen met een andere ex-collega (en chauffeur) van Dyane, aanwezig geweest zijn op de voorstelling van de film Tueurs van François Troukens. Forumlid pami75 herinnert zich nog het volgende gesprek gevoerd te hebben met Tavra en zijn collega:

Concernant MT, je ne résiste pas à vous raconter une anecdote pas sans intérêt. Nous sommes le soir de la première de "Tueurs" à Louvain-la-Neuve en présence de François Troukens mais aussi le PG De Valkeneer et le PG De la Serna. A l'issue de la projection, un échange avec la salle est prévu. Et parmi les spectateurs sont présents deux anciens de "Dyane". Ils se signaleront lors d'une question sans donner leurs noms. Je rappelle qu'à ce moment on vient de suspecter "Bonkoffsky".

A la fin du débat je m'arrange pour approcher les deux ex-Dyane et je leur dis que je suis content de rencontrer des anciens qui ont connu l'époque Bonkoffsky. L'un d'eux me dit alors que si c'était en tout cas pas le chauffeur de la bande vu la manière dont il conduisait... J'évoque aussi la présence de gendarmes au parcours déviants... et aux sympathies extremiste comme par exemple Mirko Trava... et à ce moment le gendarme à qui je m'adresse me dit: "je suis Mirko Trava!"

Un temps décontenancé, je m'élance: "ça tombe bien, vous allez pouvoir alors me dire ce qu'il en est?" "vous avez été suspecté?"; et Trava de me répondre: "exact. J'ai été entendu et réentendu mais ils n'ont rien trouvé".

Je relance des questions sur le groupe "Sparte" de Calmette: "En étiez-vous membre?"; réponse: "Oui j'avais 18-20 ans, j'étais dans le groupe, on faisait des entraînements en tenue militaire à l'extrérieur".

Question: "Mais Calmette, c'était un ancien de l'OAS...?" "Non" me dit Trava, "il était du SAC."

Une conversation partagée avec le deuxième gendarme ex-dyane qui lui était chauffeur en 81 au moment du vol des armes de l'ESI dans la caserne à Etterbeek. Et là aussi énorme surprise, il m'explique qu'il est le dernier à s'être servi de la voiture Mazda dans laquelle les armes ont été volées. Et lors de l'enquête qui a suivi, il a été l'un des premiers interrogés. "Et savez-vous qui était mon interrogateur?". Son oeil malicieux m'a laissé entrevoir qu'il gardait le meilleur pour la fin: "Robert Beijer"!

Bron » tueriesdubrabant.winnerbb.com

56

Re: Mirko Tavra

Merovinger wrote:

Une conversation partagée avec le deuxième gendarme ex-dyane qui lui était chauffeur en 81 au moment du vol des armes de l'ESI dans la caserne à Etterbeek. Et là aussi énorme surprise, il m'explique qu'il est le dernier à s'être servi de la voiture Mazda dans laquelle les armes ont été volées. Et lors de l'enquête qui a suivi, il a été l'un des premiers interrogés. "Et savez-vous qui était mon interrogateur?". Son oeil malicieux m'a laissé entrevoir qu'il gardait le meilleur pour la fin: "Robert Beijer"!

Als dat waarheid is wordt de sinistere soap alleen maar erger. Maar ik denk dat er zo wel meer akelige anekdotes zijn in het onderzoek maar daar zullen ze in Brussel in alle talen over zwijgen. Wie niet weet, niet deert. Moesten de overgebleven gangsters van weleer oprecht de bevolking toespreken (ja hypothetisch) dan zouden wij nogal achterovervallen van alle foutieve info die we door de strot kregen gejaagd al die jaren.

57

Re: Mirko Tavra

zeno wrote:

Als dat waarheid is wordt de sinistere soap alleen maar erger. Maar ik denk dat er zo wel meer akelige anekdotes zijn in het onderzoek maar daar zullen ze in Brussel in alle talen over zwijgen.

Zo kan ik een ganse reeks "kluchtjes" opnoemen waarvan elk normaal mens zou denken dat je een mopje vertelt.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Mirko Tavra

Aubanel wrote:

Charly, ik denk dat er zelfs meer personen zijn die als killer hebben gefungeerd. Maar van V. heb ik nooit gezegd dat hij de killer zou zijn, wel dat hij als dusdanig in 1997 herkend werd door Djuroski jr. Ik ga ervan uit dat er door de organisatoren van de overvallen een spel met gelijkenissen is gespeeld (bijvoorbeeld Libert/Delperdange/Bonkoffsky). De vraag blijft wie uit de gedesavoueerde, verwijderde en gechanteerde leden van de Diane-groep tot daden is overgegaan. En op die vraag hoorde ik al verschillende keren de naam van Mirko Tavra. Ik heb trouwens twee foto's van hem die corresponderen met de latere robotfoto's van de killer. Of V. en Tavra elkaar kenden, weet ik eerlijk gezegd niet.

Aubanel, ook ik wil jou graag volgen in de stelling dat er meerdere killers aan het werk waren, dit niet enkel op het gebied van de 'pleasure to kill' te meten.
Kijk bijvoorbeeld naar Delperdange die jij hier aanhaalt, voor CWB zeer lang één van de hoofdverdachten geweest (Eddy Vos), toch hebben wij haast maar 5 keer dat zijn naam op het gehele forum voorkomt.
Robotfoto's van een bepaald feit komen zéér in aanmerking tot hem = reden dat CWB hem als mogelijke hoofdverdachte heeft bestempeld.
Echter blijkt een DNA staal van de killer niet met zijn DNA overeen te komen.
Tot hoe ver kunnen CWB & Eddy Vos bewijzen dat er maar 1 killer was over deze gehele tijdspanne van raids?

59

Re: Mirko Tavra

Ik probeer een profiel samen te stellen van de killer, gesteld dat het over één persoon zou gaan. Enkele dingen weten we wel zeker, maar er is ook veel twijfel. Dat hij perfect Frans sprak is zeker, gespierd, getaande huid, beleefd in de omgang (zie carjacking van Geneviève van Lidth de Jeude) etc. Die linkshandigheid is moeilijk te bevestigen, maar hij mocht me dunkt wel probleemloos herkend worden, wat er op wijst dat hij wellicht een buitenlander is. Ik vermoed dat hij militair is opgeleid, hogere rang, en gewoon was/is om bevelen te geven en zelf mensen meedogenloos neer te knallen. Ik vraag me af of 'ze' hem niet hebben gerekruteerd uit het Vreemdelingenlegioen en/of de wereld van de ex-huurlingen. Die milieus hangen elk op zich nogal aan mekaar, en op facebook vind je met de juiste ingang gemakkelijk een hele rist kandidaten. Ik heb er al heel wat bekeken, maar ben daar nog mee bezig. Ik vind het belangrijk omdat de killer m.i. (en ik sta in deze niet alleen) de persoon is waar de meeste lijnen bijeenkomen: (would be) aristocratie, neofascisme, wapenhandel, Libanon, drugs en vlees, strijd tegen het communisme. Onder die laatste koepel mocht wellicht veel, zo niet alles. Ik ben bovendien de mening toegedaan dat de killer er al in het begin bij was (Waver) en zich gaandeweg heeft opgewerkt tot onmisbaar. Hij lijkt me te situeren in de sfeer rond Luciano Bender en Elio Ciolini. En dan lijkt die Olivier Danet (geboren in Rouen) een mogelijke kandidaat. Maar er zijn er nog wel enkele.