Re: Abdelkader Belliraj

Django68 wrote:

De enige personen die ooit door materiële elementen aan de Bende gelinkt konden worden zijn Jean Bultot en Bernard Grandjean. Elementen die eerder naar extreem rechts wijzen.

Juist, en het ene sluit het andere toch niet uit? Abdelkader Belliraj een mogelijke reus (roterende reuzen). Zolang we alle bendefeiten als bendefeiten blijven zien moeten we wel spreken van "roterende reuzen" en cellenstructuur. En trouwens, onze blonde reus zou beter "geblondeerde reus" genoemd worden.

Maar ik blijf er bij dat Aalst atypisch was. En we wisten toch al decennia dat er vreemde talen gehoord waren. Zelfs in Aalst. Zelfs David Van de Steen heeft dat vernoemd dacht ik (voor de jongere generatie, in dat verband ook eens in de zoekfunctie Armfelt intikken of Eede en eens nalezen wie er daar zo al over de vloer kwam).

Re: Abdelkader Belliraj

Robertvandeurnen wrote:

Kan iemand dit bevestigen aub?

Ik ben net oud genoeg om me dit nog te herinneren. Ik zat toen in het 4de secundair. Zelfs in de scholen werd hier over gesproken, misschien op een puberale manier. Er circuleerden zelfs grappen over de Bende van Nijvel, zoiets als: "Ken je het laatste type VW Golf al? Neen? Een Golf Delhaize 2000...".

Re: Abdelkader Belliraj

LEO wrote:

Ja, inderdaad. Er hoefde niet veel te gebeuren of de naam van Patrick Haemers kwam ter sprake. Zeker in de toenmalige sensatiepers werd hij te pas en te onpas te voorschijn getoverd, weliswaar steeds zonder bewijs. Hij werd zelf "de Gentleman - gangster" of "de ideale schoonzoon" genoemd. Hij kwam inderdaad fotogeniek over.

Ik vertrouw niet geweldig op herinneringen, maar ik heb een andere. Bij mijn weten werd Haemers bij het grote publiek pas echt een bekende naam toen hij in augustus 1987 met hulp van zijn kompanen ontsnapte, nadat hij een dag eerder was gearresteerd. Ten tijde van de Bende van Nijvel pleegde hij wel al veel overvallen en hielden de speurders hem in het oog, maar hij viel niet zo op dat hij geen comfortabel leventje in een villa in de Brusselse rand kon leven. Dat laatste blijkt ook uit diverse publicaties. Pas na zijn ontsnapping gingen mensen zijn naam pas massaal aan de Reus koppelen.

64

Re: Abdelkader Belliraj

Voor zover ik het mij kan herinneren, ging het in hoofdzaak om een "hinkende" reus van Griekse komaf ...

Re: Abdelkader Belliraj

Sta mij toe van mening te verschillen, Clever Trevor. Voor wie in 1985 nog niet oud genoeg was volstaat het er de Wikipediapagina van Patrick Haemers op na te slaan:

"Een overval op 4 november 1985 op een postwagen in Verviers zorgde echter voor de eerste dodelijke afloop: door de bom die geplaatst werd op de achterdeur om de postwagen open te breken, lieten 2 mensen het leven."

5 dagen later volgde de overval op de Delhaize van Aalst ... Je zou voor minder bibberen en beven. Op diezelfde Wikipediapagina kan je lezen dat Haemers sinds 1983 regelmatig overvallen pleegde, vooral op geldtransporten. Ik kan je verzekeren dat hij in 1985 al beruchter was dan Jesse James. Zijn gestalte en 'good looks' maakten hem tot een icoon van de misdaad.

Re: Abdelkader Belliraj

imazibraine wrote:

Als nieuwkomer op dit forum valt het mij op dat heel wat getuigenissen wel degelijk kunnen gaan in de richting van de bende van Belliraj.

Wel, op basis van mijn dossierkennis weet ik dat die getuigenissen die je in je post aanhaalt juist niet in de richting van de bende van Belliraj wijzen. Dit zal je als je ooit het dossier beter kent ook wel zien. Abu Nidal is op de achtergrond een vergeten factor daar ben ik het mee eens, maar niet in de context hoe jij het plaatst.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Abdelkader Belliraj

Wees gerust, ik ben oud genoeg. smile Ik weet best dat die overvallen in 1985 er waren, dat ze voor bibberen en beven zorgden, en dat hij die pleegde, maar bij het grote publiek was de naam Patrick Haemers op dat moment niet echt bekend. En dus is het onwaarschijnlijk dat gewone mensen ten tijde van Eigenbrakel al spontaan aan hem dachten, zoals elders in dit topic is beweerd. Ook in oude krantenartikelen over de Bende van Nijvel (uit de periode dat de Bende van Nijvel actief was) kom je zijn naam, voor zover ik weet, niet tegen. Pas achteraf, toen Haemers "doorbrak", gingen mensen steeds vaker een link leggen. Pas op met achterafconstructies. Het geheugen bedriegt ons vaker dan we denken.

Re: Abdelkader Belliraj

CleverTrevor, ik vermoed dat jij niet in de Brusselse rand woonde. Nog voor Aalst zijn er in dat kader al huiszoekingen gebeurd bij Haemers. En dat ging rond als een lopend vuurtje. En zelfs bij Poilvache, die vermoed ik in die periode een frituur had aan de kazerne van Peutie (meestal gerund door zijn vrouw) werd al het woord "Bende van Nijvel" genoemd. Wij dachten toen dat dit een grap was want er zijn hier toen tientallen namen genoemd.

Re: Abdelkader Belliraj

In het lopend vuurtje zijn Pilarski, Darville en Ciolini interessanter dan een frituur.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Abdelkader Belliraj

Voor Haemers ook want die vroeg blijkbaar het dossier Ciolini op van uit Brazilië, net als inlichtingen over de BSR.