151

Re: Mijnheer X

the end wrote:

Die naam staat niet in het document.

aaaaaaaah The End! Ik heb de pech je raadselachtige tips altijd laat in de nacht te lezen.

Ik was zelf al een hele tijd aan het denken aan Calmette met zijn "Spartaanse" toestanden en de Spartanen waren volgens mij redelijk masochistisch. Ook omwille van de bemerking over de hulp van Franse diensten in de X-nota (wat volgens mij Smets uitsluit).

Nu moet ik weer in mijn lijst geboren/gestorven gaan duiken. En mijn WNP lijsten dus, en nog andere lijsten...

Mijn eerste buikgevoel is altijd "maar zeg dan toch die naam man!", maar ik heb het liever zo ; je zet tenminste aan tot eigen denken en opzoeken. Dus ik vergeef van harte je stijl van tipgeven. smile

152

Re: Mijnheer X

Billy&, je denkt in de goede richting Calmette was niet de enige. Ik wil er geen raadsel van maken, het is enkel dat nog niet duidelijk is waar het stopt. Die mijnheer X liep niet alleen rond. Plus met enkel namen ben je niet veel zoals je schrijft, het systeem erachter is belangrijker. Vertrekkend van namen kom je altijd op dezelfde namen uit, omgekeerd vertrekkend van de feiten en de dossierstukken vallen andere accenten op.

Opmerkelijk is ook dat die nota 10 jaar later een tweede leven krijgt. En dat er in de periode tussen de fax en het tonen van de nota in de rechtszaal in 1997 er een getuige is die het over iemand heeft die op een ander document van 1981 van de staatsveiligheid voorkomt. Mijnheer X kende deze en daardoor misschien ook de daders van Waver. Er is maar één specifieke bron die het ooit over de naam gehad heeft uit de nota van 1981 en dit is in de periode dat de x-nota de ronde deed meer dan 10 jaar later. Het essentiële stuk uit die nota van 1981 daar heeft de getuige het niet over gehad. Dus tot op heden niet gekend volgens dat ik weet.

Aanvullend is er dat die getuige van die naam in de nota van 1981 met unieke info uit de directe gesloten omgeving komt van iemand die iets zegt over de killer en de Bende. Iemand anders die de killer blijkbaar moet gekend hebben want maanden voordien zegt hij dat er mogelijk kinderen zullen sterven noemt de naam van de schakel tussen de 2 vorige.   

De x-nota gaat over iemand die een rol moest vervullen in de omgeving van iemand die natuurlijk ook in documenten voorkomt bij de staatsveiligheid en andere diensten.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

153

Re: Mijnheer X

Je bedoelt uiteraard Emile Lecerf.

154

Re: Mijnheer X

Jullie denken allemaal in de goede richting. Het is opmerkelijk dat de naam in het document niet opvalt in het dossier wat de rol die hij vervult juist interessant maakt. Hij valt niet op, dit hoort ook zo te zijn, dit is een voorwaarde om zijn rol te kunnen spelen. Veel sporen zijn er niet van hem te vinden, een paar opmerkelijke zijn er.

De link die zenga maakt naar Ciolini is belangrijk ook met Elnikof, Latinus en de M80 en Bender. Waarbij ik me afvraag of de Faul in die context gestolen is. Mijnheer-x kan daar wel bij aanwezig geweest zijn. De Faul plaats en tijdstip van de diefstal doet mij aan mijnheer-x denken plus in september 83 is hij blijkbaar zeer goed op de hoogte.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

155

Re: Mijnheer X

Wel daarstraks heb ik iets gelezen over die naam die vermoedelijk deze is van de x-nota die een bevestiging is van hetgeen ik een tijdje aan het zoeken was. In 85 speelde hij ook zijn rol, waar de omgeving en de moord op Mendez een belangrijke factor is. Ook de weg die het document volgt vanaf 95 is daarin belangrijk.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

156

Re: Mijnheer X

Kan Monsieur X Madani Bouhouche zijn?

157

Re: Mijnheer X

De nota zelf en het tijdstip van de nota plus het tweede leven dat het kreeg in 95 en de weg die het volgt is bepalend om te weten over wie het gaat. Er zit daar een logica in in combinatie met andere documenten van de staatsveiligheid. Want daar gaat het om het is een gesprek over iemand die ze kennen bij verschillende diensten. Er bestaat een document over de identiteit van de mijnheer-x met andere woorden. Het komt naar buiten omdat die identiteit of het document met die identiteit ook ergens zit, het koppelt een dossier waar Raes en Smets lieven niet aan herinnert worden. Daarmee dat het tegen hen in een rechtszaak gebruikt wordt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Mijnheer X

Wie werkte er als verbindingsman met de Amerikanen, wie haalde Latinus uit Chili om de WNP op te richten, wie ging met Faez Al Ajjaz samen op internationale meetings om wapens te verkopen, van wie was Staatsveiligheid afhankelijk via Interdoc, wie was de link met Nederland, wie liet Christian Smets toe tot infiltratie in de WNP, wie maakte het Faez Al Ajjaz & Bougerol heet onder de voeten na de aanslag op Vernaillen (auto), wie hadden ze niet meer in de hand? Carl Armfelt. Deze persoon duikt overal op met linken in alle diensten als een octopus.

Re: Mijnheer X

the end wrote:

De nota zelf en het tijdstip van de nota plus het tweede leven dat het kreeg in 95 en de weg die het volgt is bepalend om te weten over wie het gaat. Er zit daar een logica in in combinatie met andere documenten van de staatsveiligheid. Want daar gaat het om het is een gesprek over iemand die ze kennen bij verschillende diensten. Er bestaat een document over de identiteit van de mijnheer-x met andere woorden. Het komt naar buiten omdat die identiteit of het document met die identiteit ook ergens zit, het koppelt een dossier waar Raes en Smets lieven niet aan herinnert worden. Daarmee dat het tegen hen in een rechtszaak gebruikt wordt.

The End, denk je in de richting van wapenhandel? Je mag niet vergeten dat het erop lijkt dat Gol rechtstreeks 'heerschap' over deze persoon had. Nébuleuse doet me denken aan de WNP of FDJ. De enige persoon die hierin geïnfiltreerd heeft, kennen we intussen.
Maar deze blijkt het dan toch niet te zijn ... Toch was deze een herhaaldelijke leugenaar & best agressief.

160

Re: Mijnheer X

Belangrijker dan de identiteit van de persoon achter mijnheer X is denk ik de vraag: over welke Nebuleuse gaat het hier? De implicaties als het over de Bende gaat zijn groot. En over wat anders dan de bende kan het gaan half januari 1986; de Vice-premier/minister van Justitie ligt er blijkbaar wakker van en zet samen met de Staatsveiligheid een operatie op om dit te neutraliseren.

Stel even dat de Nebuleuse de bende is, dan betekent de nota dat men minstens een idee heeft in welke hoek men moest zoeken en ook hoe men de bende kon neutraliseren. Als de Kerckhove niet gelogen heeft en X Jean Bougerol is (de kopie aan de minister van defensie past daar goed in), dan ligt het voor de hand  dat die hoek de prive-Gladio netwerken zijn die hij had opgezet, de Miller-groups. Wellicht dat het dan gaat om een aantal ontspoorde overblijfselen van die structuren.

Dat past ook in de tijdsgeest van de vroege jaren '80 waarin Gladio en andere privemilities langzaam werden opgedoekt en hun financiers kwijtraakten (zoals ook WNP en Front de la Jeunesse, zie ook de vandaag op het forum geplaatste masterproef over de WNP door Werner). Maar de meeste deelnemers daarvan waren geen mensen die dit als baantje hadden en dat zo naast zich neer legden, het waren fanatieke idealisten. In dat scenario krijgt Bougerol dan de opdracht om 'de troep op te ruimen'.

Ergens heb ik ook iets gelezen over de juridische immuniteit en bescherming die ex-Gladio mensen collectief hebben gekregen, zal het moeten terug vinden. Dat past dan weer goed bij speurders die er niet in slagen een dossier met zoveel aanwijzingen op te lossen.

Maar... wellicht gaat de nota helemaal niet over de Bende....