Re: Heinrich Toumaniantz

Tezelfdertijd is Toumaniantz de piste van de hoop tegen beter weten in; tegenover alle andere bekende verdachten heeft men niets kunnen beginnen en geen van hen is overleden na de schietpartij in Aalst; dan maar die ene persoon waarvan we niet weten waar hij is of hij tegenwoordig dood of levend of man of vrouw is. Die PV mbt auto van Toumaniantz in Aalst is uiteraard wel razend interessant. Op dezelfde lijn van mysterie en vreemde toestanden plaats ik Pierre Maréchal.

92

Re: Heinrich Toumaniantz

Een vermiste persoon in België zou snel aan het licht komen. Een buitenlandse dader is al veel moeilijker om te kunnen koppelen aan Belgische misdaden. En als één van de daders de zekerheid wil hebben dat er nooit zou gesproken worden door zijn medeplichtigen en mededaders, zou hij die schurken moeten neergeknald hebben. Ik denk dat we Leo moeten gaan volgen in zijn hypothese.

Re: Heinrich Toumaniantz

Ik maak me volgende bedenking:

In '98 verklaart Popolino in zijn 'memoires' dat hij Bultot samen met de toen dood gewaande Toumaninatz heeft gespot in '84 en aan het begin van '85. Volgens Popolino is Bultot een belangrijke schakel in de Bende van Nijvel.

De verklaringen van Poplino mbt Toumaniantz zijn waar of niet waar. Als ze waar zijn wordt de piste Bultot - Toumaniantz extra kracht bij gezet.

Echter: stel dat Popo liegt; is het dan geen onwaarschijnlijk toeval dat hij wijst naar de twee personen die materieel bewijs zouden hebben nagelaten, de verbrande speech van Bultot en de Peugeot van Toumaniantz. Dat laatste voorval, voor zover me bekend, is een doodgezwegen PV uit het dossier, slechts door HIPA openbaar gemaakt twee jaar geleden. In dat geval lijkt het alsof Popolino een verdachte extra in de verf zet waarvan enkel zij die het dwaalspoor hebben aangelegd weten dat het een verdachte is.

Zoals ik reeds schreef in een ander topic; uitsluitsel dan wel bevestiging mbt serieuze betrokkenheid van Bultot zou ons een heel groot eind op weg helpen.

Re: Heinrich Toumaniantz

Goed gevonden, Spectator! Of het is de waarheid, of hij weet meer van deze 'nepsporen' in de richting van Bultot (Bende De Staerke - of Bende Farcy - Popolino zou nl. ook Castris goed kennen?). Het zou kunnen dat een dader wraak op Bultot wilde nemen, omwille van dingen die gebeurt waren ten tijde van diens verblijf in tehuis of gevangenis. Of dat bepaalde 'detectivebureaus' daarvan op de hoogte waren.

Wat zou er in Wauthier-Braine zoal gebeurt geweest zijn? Er was ook ooit een facebook-post van Moussa, dat ze tijdens hun verblijf in jeugdinstellingen proefkonijnen waren voor allerlei bedenkelijke medicijnen etc. Waar of niet, wie zal het zeggen! Er waren ook geruchten dat de minderjarigen (uit dossier Pinon) op feestjes uit instellingen kwamen?

Re: Heinrich Toumaniantz

Bultot en Moussa zijn allebei van '51; als er iets gebeurd zou zijn tussen deze heren denk ik niet in de hoedanigheid van overste-minderjarige. Het leeftijdsverschil tussen Bultot en de verdachten is te klein om in Bultot iemand te zien die hen seksueel liet misbruiken.

Ik bots hier trouwens per abuis op een artikel met 8 mogelijke reuzen, en zie daar toevallig Toumaniantz en Popolino boven elkaar staan. Ik wist niet dat die laatste ook genoemd werd als reus. Bultot & Moussa zijn uiteraard ook hyper verdachten. Neem De Staerke er nog bij en je hebt een bende die elkaar al 35 jaar lang loopt te beschuldigen, wie moet je dan nog geloven is de vraag.

96

Re: Heinrich Toumaniantz

In 1979 wou een zekere Jean Caporale dat hij tijdens zijn proces voor het hof van assisen (*) verdedigd werd door Toumaniantz.

(*) De roofmoord uit 1970 die werd behandeld voor het Hof van Assisen vertoont trouwens een aantal gelijkenissen met de ".22-moorden" van de Bende van Nijvel.

(...) Bij aanvang van de namiddagzitting bleek dat Caporale nog altijd als verdediger een zekere Toutmanian (sic) opeiste, een man die enkele jaren geleden door de Correctionele rechtbank te Brussel tot 10 jaar gevangenisstraf werd veroordeeld wegens het plegen van een reeks overvallen. Toutmanian (sic) wist in de gevangenis het diploma van licentiaat in de rechten te verwerven, maar is nergens aangenomen bij een balie, zodat hij onmogelijk in de zaak Caporale tussenbeide kan komen.

Bron: Gazet van Antwerpen | 9 Oktober 1979

Omdat hij niet de advocaat mocht zijn, werd Toumaniantz tijdens het proces dan maar opgeroepen als getuige:

(...) Laatste getuige was Toumaniantz. Wegens een reeks overvallen werd die enkele jaren geleden tot tien jaar cel veroordeeld, maar hij behaalde in de gevangenis het diploma van licentiaat in de rechten. Hij was door Caporale ontboden in verband met het proces van 1972 waarin hij volgens zijn verklaringen ten onrechte zou zijn veroordeeld. De uitlatingen van de getuige gaven echter aanleiding tot een reeks incidenten met voorzitter Poupart, zodat er ten slotte niets van het getuigenis overbleef.

Bron: Gazet van Antwerpen | 12 Oktober 1979

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Heinrich Toumaniantz

Spectator Of Life wrote:

Ik bots hier trouwens per abuis op een artikel met 8 mogelijke reuzen, en zie daar toevallig Toumaniantz en Popolino boven elkaar staan.

Om welk artikel gaat het? Link graag, dank bij voorbaat?

Re: Heinrich Toumaniantz

Artikel uit Het Nieuwsblad: "Wie is de Reus van de Bende van Nijvel Van Haemers tot Libert"? Ik zie dat het achter betaalmuur zit dus heb het wellicht nog ergens anders gelezen deze week, mogelijk gewoon op dit forum. Voorts niet zoveel bijzonders, nog eens een overzicht van de acht meest plausibele reuzen, opvallend veel uit De Staerke entourage.

99

Re: Heinrich Toumaniantz

Tijdens het proces Anthemus in januari 1985 komt het lot van Toumaniantz ter sprake:

(...) Na de schietpartij (*) gaan Anthemus, Somville en Van Oirbeek naar Frankrijk. Anthemus en Somville zijn met de auto van Heinrich Toumaniantz, een Duitse gangster die tot de bende behoorde maar van wie men sedert 16 oktober 1979 niets meer hoorde of zag. Men vermoedt dat hij door de bende werd geliquideerd.

Anthemus daarover: “Ik weet niet waar Touamaniantz uithangt. Het zou mij echter niet verbazen als hij werd doodgeschoten. Het zou mij echter evenmin verbazen als hij weer zou opduiken. Dat ik met zijn auto naar Frankrijk reed, bewijst niets. Hij had mij die als waarborg gegeven, omdat ik hem geld had geleend.

Bron: Gazet van Antwerpen | 1 Februari 1985

(*) De schietpartij in Heverlee » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

100

Re: Heinrich Toumaniantz

Ook nooit uitgeklaard is de Peugeot die rechtover de parking in Aalst stond. Na enkel dagen verwittigde de buurt de politie. Men vond in de wagen enkele bussen benzine en een agenda waar de naam Toumaniantz in geschreven werd. De auto bleek gestolen in Brussel.

Niemand werkte hier nog op door, ook de cel niet die 3 jaar geleden door ons hiervan werd ingelicht. Wij hadden de pv’s opgevraagd van die tijd alsook het geheugen van enkel politiemannen die bij deze ontdekking ter plaatse waren. Toumaniantz bleek een goede vriend te zijn van Jacques Le Clercq. In contact gekomen via Ann Lavenne. Dit vertelde ons Etienne Delhuvenne.