Re: Heinrich Toumaniantz

HIPA, dit feit moet je in hetzelfde licht bekijken als het verbrande briefje van Bultot in diezelfde dagen.

Re: Heinrich Toumaniantz

Ik herinner me de dagen na 9 november 1985. Toumaniantz werd toen al naar voren geschoven als mogelijke dader; dat is vandaag de dag niet minder het geval. Ronquières (Operatie Parma van de Deltacel) betrof vooral Luciano Bender en Heinrich Toumaniantz. Ik geloof ook van geen kanten dat hij onvindbaar zou zijn, of vermoord. En als hij vermoord zou zijn, zou die moord dan door Alain Somville zijn gepleegd? Somville is zelf kort daarop gesneuveld. Wie zich erin wil verdiepen, moet dringend 'Popolino' van Leopold Van Esbroeck lezen.

Maar het is altijd eenvoudig om een dode de schuld te geven, en ik weet met absolute zekerheid dat bepaalde prominente onderzoekers het spoor Toumaniantz zijn toegedaan, misschien voor Aalst, maar meer nog voor de andere Delhaizes voordien. En dan kom je uiteraard eerst en vooral bij de omringende bende terecht (Anthemus, Royen etc), maar dat lijkt me oogverblinding. Toumaniantz zat veel dichter bij Bultot en Baugniet, en dan krijg je meteen een geheel ander verhaal.

Re: Heinrich Toumaniantz

steinerprag wrote:

Toumaniantz zat veel dichter bij Bultot en Baugniet, en dan krijg je meteen een geheel ander verhaal.

Klopt. Lees vooral de verklaring van Bultot aan Delsaut van 10 november. Dat is een verklaring van een schurk in paniek, en er is geen woord van gelogen. Er wordt wel een belangrijk deel verzwegen, en dat is waarom de Aalsterse opdrachtgevers alles in handen hebben en extreem rechts ervoor willen laten opdraaien. Die verklaring is te vinden in het door jou genoemde boek van Popolino. Voor Aalst zaten Bultot en Toumaniantz, en wellicht ook Bender en nog -tal anderen in hetzelfde schuitje. Het mes tegen de keel door figuren waartegen Bultot maar een klein kereltje is (was). De zenuwachtigheid en fight or flight angst van zoveel Bende verdachten rond die periode, laag en minder laag, spreekt voor zich.

Re: Heinrich Toumaniantz

De Peugeot met daarin agenda met verwijzing naar Toumaniantz, de snippers die verwijzen naar Bultot, de valies van Claude Dubois (hint naar racket). Claude Dubois die volgens naasten problemen had met de Bende van Nijvel. Volgens mij is rechtse piste afleidingsmanoeuvre ...

Racket, drugs, wapens, witwas, ... Daarmee kan je meer macht krijgen dan met nazike te spelen. Al zullen ze sommige misschien wel de indruk willen geven hebben dat het politiek was, om naïeve rechtse zieltjes in te lijven... Zwaktes van mensen uitbuiten (verslavingen, schulden) via detectivebureau. Geen andere keus dan meedoen. Meer maffia dan politiek.

105

Re: Heinrich Toumaniantz

Niks mis met voortschrijdend inzicht, helaas wel ten koste van (te-)veel tijd? Time will tell.

Enkel de daders en hun betrokkenen, ook hier op dit forum aanwezig, hebben er voordeel bij om het tegendeel te beweren en te blijven beweren. En ook wat dat betreft… time will tell.

Ongetwijfeld.

106

Re: Heinrich Toumaniantz

HIPA wrote:

Ook nooit uitgeklaard is de Peugeot die rechtover de parking in Aalst stond. Na enkel dagen verwittigde de buurt de politie. Men vond in de wagen enkele bussen benzine en een agenda waar de naam Toumaniantz in geschreven werd. De auto bleek gestolen in Brussel.

Niemand werkte hier nog op door, ook de cel niet die 3 jaar geleden door ons hiervan werd ingelicht. Wij hadden de pv’s opgevraagd van die tijd alsook het geheugen van enkel politiemannen die bij deze ontdekking ter plaatse waren. Toumaniantz bleek een goede vriend te zijn van Jacques Le Clercq. In contact gekomen via Ann Lavenne. Dit vertelde ons Etienne Delhuvenne.

Ik durf het bijna niet te suggereren, maar wat als het achterlaten van de Peugeot met verwijzing naar Toumaniantz een bewust dwaalspoor was? Heeft de cel trouwens gezegd waarom ze dat spoor niet verder onderzocht hebben, Hipa?

107

Re: Heinrich Toumaniantz

Dit is waar ik ook al aan dacht. Want waarom zou er een agenda liggen in een gestolen auto die als vluchtauto dienst zou moeten doen ... Daarnaast was blijkbaar al tijden niets van Toumaniantz vernomen. Dat betekent wel dat de daders sowieso kennis hadden van het bestaan van Toumaniantz cq. hem kenden of gekend hadden.

Re: Heinrich Toumaniantz

Bultot: 'De daders van Aalst willen er extreem rechts voor laten opdraaien' en 'Extreem rechts weet wie de daders zijn'.

Uit punt 1 volgt het aanleggen van dwaalsporen. Daarvoor hadden we de verklaring van Bultot zelfs niet nodig. Is er werkelijk iemand die gelooft dat een slimme gangster zich zomaar ongemaskerd vertoont enkele uren voor de feiten voor het oog van alles en iedereen op het plaats delict? Of dat een gangster een auto in brand steekt en een paar honderd meter verder zijn eigen briefjes vergeet? Of dat een gangster zijn auto laat staan aan het plaats delict vol verwijzingen naar zichzelf?

Uit punt 2 volgt dat als extreem rechts weet wie de daders zijn, evenzeer het omgekeerde geldt. De daders van Aalst, door onze Franstalige forumvriend de Bende van Aalst genoemd, kenden dus Bultot, Toumaniantz en de hele kliek. Niet in kennen als persoonlijk kennen, maar in kennen als weten wat ze op hun kerfstok hadden. 

Als de hele kliek chanteerbaar was, zal het niet zijn geweest omwille van individuele zwaktes. Ze waren collectief schuldig aan een zwaar misdrijf. Daarover rept Bultot uiteraard met geen woord.

Het is oktober '85. Niemand wil bekennen. En vooral, niemand wil betalen. Het gevolg: 9 november 1985.

109

Re: Heinrich Toumaniantz

Tiens wrote:

Dit zei Robert Beijer in een interview, verschenen in het Belang van Limburg:

De speurders hadden een andere uitleg voor de moordaanslag op Vernaillen. Volgens hen konden Bouhouche en Beijer niet verkroppen dat ze door toedoen van Vernaillen werden overgeplaatst toen aan het licht was gekomen dat ze een collega-rijkswachter hadden afgeluisterd.

"Die uitleg slaat nergens op", zegt Beijer. "Het was trouwens niet Vernaillen die ons had overgeplaatst, maar zijn overste Marchoul."

Juist. Maar wie was er dan wel de opdrachtgever voor? Wie o wie.

patrick111 wrote:

Naar we uit goede bron vernamen heeft een andere gedetineerde een en ander verteld dat het onderzoeksteam genoeg gegevens bezorgde om enkele betichten in de "zaak-François" van medeplichtigheid bij de aanslag (op rijkswachtmajoor Vernaillen) te verdenken.

Die man zou vele maanden voor de aanslag de inmiddels gevluchte Nederlandse antiquair Joop van Welij in de gevangenis met enkele BIC-inspecteurs hebben horen spreken over een boosaardig plan. De naam Vernaillen zou zelfs zijn geciteerd. Daarom is het de overtuiging van sommige speurders dat de vijf opgeslotenen in de "zaak-François", of enkelen van hen, meer weten over de aanslag dan tot dusver is gekend.

Heel vreemd daarbij is dat Joop van Welij, die volgens het getuigenis van de gedetineerde, tot de samenzweerders zou behoren, eind juni van vorig jaar kon weglopen tijdens een verhoord op de BOB van Brussel. De 35-jarige Nederlander uit Mol, die in het "proces-François" zeven beschuldigingen achter zijn naam heeft, vroeg op die bewuste maandag 22 juni om zich eventjes naar de toiletten te mogen begeven. Dit werd hem toegestaan doch Van Welij daagde niet meer op en hij is sindsdien spoorloos gebleven.

Niet de geringste van onderzoeksrechter Bellemans' zorgen is de arrestatie van Joop van Welij. Zijn eerder gemakkelijke "verdwijning" uit het BOB-hoofdkwartier intrigeert de Brusselse magistraat. En is de teerling nog niet geworpen dan zitten de onderzoekers danig dicht bij de overwinning om de aanslag op de rijkswachtofficier te kunnen ophelderen.

Bron: Gazet van Antwerpen | 6 Februari 1982.

Die 'overwinning' laat tot op vandaag op zich wachten. Wat er niet op zich liet wachten was een volgende overval/aanslag:

Alainke wrote:

Wat dus zou betekenen dat de overval op Dekaise is uitgevoerd door Bruno Vandeuren, Patrick Henderickx en Tong Quang Loc. (Een kennis die bevriend is met de halfbroer van Bruno heeft mij trouwens bevestigd dat dit de namen zijn die Bruno ook tegen zijn halfbroer heeft bekend. Nog volgens diezelfde bron was dit (hij heeft het alleen over Bruno, dus over de anderen mag ik me niet uitspreken) voor Bruno een betaalde OPDRACHT, helft vooraf, rest bij aflevering.)

Beijer en Bouhouche zouden nog vaak in opdracht werken, niet altijd onder de noemer 'ARI', een detectivebureau dat ze overigens niet gestart zijn -zoals de pers vaak ten onrechte beweert- maar overgenomen hebben. Maar dit terzijde.

Bekend is ondermeer: François Ertryckx:

“Eind 1984 heb ik een paar keer contact gehad met Asterix, zijn echte naam was Ertryckx. Hij vertelde me dat een zekere Dany één van de leiders was van de Bende van Nijvel en deel uitmaakte van de geheime eenheid van de Rijkswacht. Dany bezorgde aan de daders wapens,nam ze daarna terug en betaalde de deelnemers voor een OPDRACHT tot de overvallen, een half miljoen de man, waarna ze naar het buitenland vluchten, onder meer het Vreemdenlingenlegioen”?

Een gekende opdracht, die faliekant mislukte:

patrick111 wrote:

In zowel 'Beetgenomen' als 'Het complot van de stilte' schrijft Hilde Geens over twee politiebronnen die menen dat Ali Suleiman Ahmad geliquideerd werd vanwege een mislukte drugdeal.

'Beijer en Bouhouche kregen de OPDRACHT om een schuld te incasseren van een mislukte hasjlevering,' zegt een van hen. Ahmad zei: "Wij betalen niet als we de marchandise niet krijgen,"' vertelt de speurder. 'De Hollanders hebben Bouhouche en Beijer op hem afgestuurd om hem op andere gedachten te brengen. Iemand van de familie heeft ons dat verteld in een later onderzoek.'

Bron: Het complot van de stilte | Hilde Geens

Wie o wie.

Tru Dat wrote:

De theorie dat hij (Bouhouche) dat uit wraak voor zijn degradatie zou doen houdt geen steek want de rijkswacht is er enkel beter bij gevaren. De rijkswacht kreeg juist meer budget betere wapens en betere voertuigen! Ik ben overtuigd dat Bouhouche in OPDRACHT werkte maar in opdracht van Wie?

Tipje van de sluier?

Ben wrote:

Humo: De ontvoering van Paul Vanden Boeynants, is dat ook een OPDRACHT geweest?
Etienne Delhuvenne: "Zeker weten! Patrick heeft me gezegd dat ze vijftien miljoen frank vooruit betaald hebben gekregen om het te doen. Dat lijkt me ook weer heel logisch. Als je Patrick Haemers heet, kom je toch niet helemaal uit het paradijselijk Brazilië overgevlogen om even voor de lol VDB te ontvoeren? Zo'n riskante operatie, die eigenlijk bij voorbaat gedoemd was te mislukken. (...)"

Er werd reeds gezegd dat de ontvoering van VdB in opdracht van een 'zakenman' geweest zou zijn ... wel, te zien wat je onder 'zaken' verstaat, alleszins waren het zaakjes die het daglicht niet mochten zien. De 'zakenman' is inmiddels overigens overleden.

Om het met de woorden van de forumbeheerder te zeggen:

Ben wrote:

Voor een bende amateurs zou het inderdaad organisatorisch niet te doen geweest zijn. Maar zoals de geschiedenis ons leert, hebben we hier niet te maken met een bende amateurs. Je kan verklaren dat het gewone overvallers zijn die hun amateurisme verschuilen achter zware terreur, maar dat verklaart de grote hoeveelheid toevalligheden niet waaraan heel dit dossier vast hangt.

Deze bende had de middelen, het geld en de macht om zoiets te organiseren. Zij hadden geen schrik om gepakt te worden door het gerecht. Zij werden waarschijnlijk zelfs gesteund door bepaalde personen in het gerecht en de staatsveiligheid.

Persoonlijk beschouw ik het ook soms ook ongeloofwaardig dat mensen naar winkels worden gelokt om afgemaakt te worden, er zijn zoveel handigere manieren. Maar het lijkt me organisatorisch ook niet echt moeilijk om mensen op een bepaald uur op een bepaalde plaats te krijgen.

Misschien nog opvallender is dat de groep speurders, die - zo de tijd ons helaas leerde - er letterlijk niks van bakten, de stelling dat de slachtoffers lukraak gekozen werden op de plaats delict, met grootste overtuiging van de daken bleven roepen.

Misschien nog opvallender dat onderzoeken die duidelijke banden in bovenstaande naar voren brachten, nooit verder opgevolgd of uitgevoerd werden! Dat mocht iedereen ervaren, ook de grootvader van 'Bende van Nijvel'-slachtoffer David Van de Steen: En zoals de grootvader van David:

  • ““Ge wilt het niet verstaan hé, mijnheer Van Den Abiel?””

  • “Er klopt niets van.”

  • “Kan iemand anders het hier eens trachten uit te leggen? Wij proberen dat al vijftien jaar…”

  • ““Inderdaad! En al vijftien jaar lang zeg ik u: ze hebben éérst Thérèse, Gilbert en ons Rebecca afgemaakt. Pas daarna is dat doekje afgevallen! Dat staat zo in uw eigen pro justitia’s!”

Nochtans:

Tussen verschillende slachtoffers van de Bende van Nijvel blijken financiële banden te bestaan en mogelijk gaan die allemaal terug tot de omgeving van oud-premier Paul Vanden Boeynants. Dat bleek uit de verklaringen van substituut Godbille van Nijvel, voor de Bendecommissie.

Een zevental bendeslachtoffers zouden betrokken zijn in witwassen en trafieken van wapens, drugs, diamanten en edele metalen. Godbille legde in openbare zitting uit hoe een crimineel netwerk zich toegang had verschaft tot de omgeving van enkele prominenten. De aanslagen van de bende zouden mogelijk afrekeningen geweest zijn in dat milieu. Op die piste zou volgens de substituut nooit een doorgedreven onderzoek zijn gevoerd. De trafiek en witwasoperaties draaien rond drie firma's: de ondertussen ter ziele gegane Banque Copine, het vleestransportbedrijf van VdB, Euromeat en nog enkele medische laboratoria.

Voorbereidingen tot een staatsgreep? Nee.

Bovenstaande is niet volledig, oa een vleestransportbedrijf in Nederland was hiertoe ook betrokken. En enkele medische laboratoria, dus niet het monopolie van Bios, zoals Hilde Geens schreef in haar - uitstekende - boek 'Beetgenomen'.

Zoals Godbille zei: er zijn soms te veel toevalligheden om nog in toeval te geloven.

Re: Heinrich Toumaniantz

Het is niet alleen extreemrechts dat weet wie de aanslagen van 1985 heeft goedgekeurd. Dit bewijzen zal moeilijk zijn. De kaderleden van de WNP wisten niet alles. Evenmin een eeuwige verdachte. Er kan sprake zijn geweest van chantage, maar het essentiële is er niet. Met de staatsveiligheid weet men nooit wie manipuleert.