Topic: Huurlingen

Ik vind deze post van Leo bijzonder toepasselijk om te gebruiken als inleiding. De ongeziene brutaliteit waarmee de Bende van Nijvel toesloeg doet menig wenkbrauwen fronsen; het is meer dan barbaars om vrouwen en kinderen neer te schieten terwijl ze door hun daders recht in de ogen worden gekeken. Het daarbij gepaard gaande leedvermaak is bijzonder hard!

Ik kan me voorstellen dat je als Bende van Nijvel-dader uit de eerste golf niet akkoord kunt gaan met de intrieste wijze waarop men in 1985 te werk ging. Er zijn geruchten die beweren dat 1985 diende om de daders uit 1982 en zelfs 1983 in de hand te houden. Toegegeven, ik zou mijn bendefeit als Bende van Nijvel-dader van een eendenroer uit 1982 ook niet bekennen indien dit me onvoorwaardelijk koppelt aan de laffe moorden van vrouwen en kinderen uit 1985. Briljant is het wel, maar het bezorgde de logistieke bovenlaag wel een denkvraag: waar vindt men mannen en vrouwen die in staat zijn zulke mensonwaardige overvallen te plegen? Mannen en vrouwen die genieten van de gruwel en die er in kunnen vertoeven en er zelfs op kicken?

Als men het eerste beste boek rond huurlingen erbij neemt herkent men snel brutaliteiten die sommige huurlingen pleegden in hun buitenlandse expedities. Ludo De Witte heeft een fascinerend boek geschreven dat zeker een aanrader is: “Huurlingen, geheime agenten en diplomaten”. Men hoeft zelfs niet ver te zoeken: op deze site staat het artikel “De Bende van Nijvel - Huurlingen uit Katanga?" geschreven door mijn immer gewaardeerde vriend René De Witte. Huurlingen verdienen ook een topic waarin men algemeen kan discussieren, artikels toevoegen, foto’s plaatsen enz. Men mag ook niet over het hoofd zien dat huurlingen mondiaal in contact kwamen met buitenlandse veiligheidsdiensten enz. In de kantlijn wil ik er wel nog bij zeggen dat ik niet van mening ben dat elke huurling in staat is tot gruwelijkheden.

Voorbeelden van huurlingen die al beschreven werden op het Bende van Nijvel-forum:

Zie ook deze topics » MilitairenVreemdelingenlegioen

2

Re: Huurlingen

Mr. Vandeurnen, van een betrouwbare vriend kreeg ik onlangs een lijst toegestuurd met huurlingen die dienden in de Congo van de jaren '60/'65. Om de gruwel van die strijd te onderlijnen en waarom huurlingen tot alles in staat waren om te voorkomen wat collega's van hen overkwam! Doodsoorzaak: Opgegeten door de Baluba stam! ... Gruwel brengt gruwel teweeg, zeker onder stress/drug omstandigheden.

3

Re: Huurlingen

Marco vanden Eynde? Dat intrigeert, ik vind het niet zo snel terug.

Re: Huurlingen

Ik dacht van wel, maar nu twijfel ik, vindt het niet direct terug.

5

Re: Huurlingen

Een citaat uit het boek van Ludo de Witte over de moord op Lumumba dat het werk van huurlingen in Katanga tijdens de Congo-crisis typeert. Het lijkt me relevant binnen het onderwerp van dit topic:

(...) De dreiging vanuit Leopoldstad en de ontluikende Baluba-opstand tegen de secessie in augustus 1960 noodzaakten het regime [van Moïse Tshombe] er al vlug toe huursoldaten in dienst te nemen. Om het gedrag van de huurlingen in Katanga te typeren, citeert Vandewalle een Belgisch commandant van huurlingen die in Mexico in de jaren 1864-1867 actief waren: "Ze stelen, ze verkrachten, ze plunderen. Maar het zijn soldaten."

Bij de huurlingen zaten lui van diverse pluimage. Sommigen waren ter plekke aangeworven, zoals ex-colons die waren weggevlucht uit nationalistische gebieden en erop gebrand waren om zo snel mogelijk aan de herovering te beginnen. Anderen waren dan weer echte huursoldaten: vooral ex-militairen uit het Vreemdelingenlegioen of gewezen militairen uit de legers van het vroegere Britse rijk, vooral uit Zuid-Afrika. Een minderheid waren fascisten, al dan niet oudgedienden van Mussolini of Hitler. Ze werden meestal ingezet voor de omkadering van de troepen en de bediening van zwaar wapentuig. Verder waren er vier homogeen blanke pelotons opgericht. Ze waren samengesteld uit Zuid-Afrikanen, werden geleid door Britse officieren, en werden ingezet voor bijzondere opdrachten.

Bron: De Moord op Lumumba | Ludo de Witte

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Huurlingen

Er werd me deze week nog deze informatie over de band tussen huurlingen en officiële Belgische diensten:

De Belgische regering is altijd hypocriet geweest ivm de huurlingen. Huurlingen zullen bevestigen dat vlak na de onafhankelijkheid van Congo [in 1960] Belgische huurlingen medisch gekeurd werden door een geneesheer van de Rijkswacht. Er zijn tevens verhalen dat sommige beroepsmilitairen zijn gedeserteerd uit het leger om als huurling te gaan vechten en vervolgens, zonder enige straf voor hun desertie, terug als beroepsmilitair werden aangenomen. Na de zomer van '61, toen de VN alle huurlingen had gearresteerd, vertrokken de Belgische huurlingen niet meer vanuit Melsbroek maar via Parijs naar Congo.

René Haquin, de gewezen onderzoeksjournalist van Le Soir, schreef zelfs dat de Belgische staatsveiligheid betrokken was bij de rekrutering van huurlingen in 1968. Maar het beste bewijs dat rijkswacht, leger en huurlingen met elkaar in contact stonden is 'La Renaissance': het café van de gewezen huurling Charles Massy dat op slechts enkele tientallen meters van het Brusselse politiebureau was gelegen. Hier kwamen in de jaren '70 en '80 regelmatig huurlingen over de vloer en werden gegevens uitgewisseld over rekrutering. Er is zelfs sprake van illegale wapenhandel. Een buurman van Charles die elke dag zijn koffie in het café ging drinken, zag met eigen ogen dat er officieren van de rijkswacht en het leger op bezoek kwamen en sprak zelfs over geheime vergaderingen met extreem rechtse figuren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Huurlingen

Mincky wrote:

René Noël als wapenleverancier? Maar dan vraagstuk ik me af, welke wapens zou hij dan geleverd hebben?

Ik citeer even de post van Mincky hier om het topic DNA niet teveel off topic te laten gaan.

De piste René Noël (begraven in Nassogne, opgelet voor persoonsverwarring, er waren/zijn verschillende mensen met deze naam) die blijkbaar huurling-wapenleverancier was en nadien “doodbrave” restauranthouder werd in Marche-en-Famenne zou weleens de wapenleverancier geweest kunnen zijn voor de Bende Van Nijvel. Geen flauw idee waarop dit gebaseerd is.

De piste dat er huurlingen tussen de uitvoerders zaten was - door het profiel van daders en daden - en is vandaag - door deze recente onderzoeksdaden - zeer aannemelijk.

Mijn hypothese is dat de groep (uitvoerders) niet exclusief uit huurlingen bestond maar dat zware bandieten onder hen als “onschuldige” figuranten hun moesten indekken. Getuigenissen, wapens, gebrek aan alibi... en merde ... toch steeds onvoldoende...

Alweer in het geniale plan van Dani:

(...) als we Madani Bouhouche confronteerden met hard bewijsmateriaal zoals het gebruik van zijn wapens bij misdrijven dan leunde hij achterover in z'n stoel en grijnsde: 'Ge hebt goed gewerkt, bravo Theo. Dat is inderdaad mijn wapen. Maar wie heeft de trekker overgehaald? Gaat gij nu bewijzen dat ik het was?' Dat was Bouhouche, ten voeten uit.

De wonderbaarlijke vondst in Ronquières met een verzameling bewijsstukken van alle misdaden van de Bende Van Nijvel op een “dienstblaadje/plastic zak” gepresenteerd past perfect in dat sinistere plan... 12.560 dagen na deze wonderbaarlijke vondst heeft dit vandaag nog niet tot de grote doorbraak geleid.

Begin jaren ‘80 hadden deze bedenkers nooit durven denken dat DNA-onderzoek zo zou evolueren dat de kleinste aanwijzing een misdaad zou kunnen oplossen.

Dus terug meer on topic: Welke huurlingen komen als naam nu actueel meer naar voren door de recentste onderzoekspiste(s) en wat zijn hun relaties met eerder - op dit forum en elders vernoemde - verdachte gangsters?

8

Re: Huurlingen

Ik dacht niet direct aan The End Trobken maar oa aan Aubanel.

"Cesar de la Vega // P2 // Léon Degrelle // Luciano Bender // Olivier Danet & Elio Cioloni

Bologna..."

Luciano Bender die dus speciaal naar Belgie gekomen was om te kaarten met vader en zoon Vanden Eynde. En Elio die naar hier afgezakt was om zijn goede vriend Lacroix, ondertussen volledig in eer hersteld, eens in levende lijve te zien. Maar als je op zoek bent naar een lijst van huurlingen één goede tip: "Mr. Vandeurnen, van een betrouwbare vriend kreeg ik onlangs een lijst toegestuurd met huurlingen die dienden in de Congo van de jaren '60/'65" Gewoon vragen aan Leo dus.

Beuckels niet vergeten natuurlijk , want ook die woonde ten tijde van de overvallen dicht in de buurt van ... de loods en zijn vriend De Staerke. Enfin, er waren er dus een paar die gemakkelijk "te voet naar het werk "konden gaan als je begrijpt wat ik bedoel.

En wat verdachte gangsters betreft, sommigen hebben verklaard aanwezig te zijn en anderen konden bijvoorbeeld van de Delhaize (Overijse) recht het ouderlijk huis binnen stappen. Voor hen was het dus mogelijk niet "te voet naar Scherpenheuvel" maar te voet naar huis. En volgens mij waren een aantal speurders uit de Delta cel dat laatste zelfs te weten gekomen maar ja die werden natuurlijk "geband" uit het onderzoek euh "verwijderd" uit het onderzoek.

Re: Huurlingen

Ivm "huurlingen" is het de moeite waard om de post van Ben dd. 15/07/2016 om 20:57 (post 2) eventjes te herlezen. het volgende komt hieruit. Huurlingen die door België niet werden betaald en die weerwraak namen...

"Ceux-ci (les mercenaires), non payés, décident de venir chercher l'argent, chez ceux qui les ont engagés au départ, en Belgique. Des tractations obscures s'engagent alors entre les autorités (Gouvernement, Famille Royale, ...?) et Jean Schramme. Ces tractations n'aboutissant comme le souhaite Jean Schramme, les tueries du Brabant Wallon commencent alors, comme un moyen de pression extraordinaire."

Les premières attaques, comme celle de l'auberge des trois canards, servent d'avertissement, a l'attention de personnes précises (Le Général Beaurir, ancien commandant de la Gd, fréquentait l'établissement, ...). L'armurier Dekaise, à Wavre qui a été également "visé", est un proche de Jean Schramme. Le professionalisme et le sang froid des auteurs démontre que nous avons en effet affaire à des professionnels de la guerre. La violence extrême et incompréhensible pour nous occidentaux, de ces attaques et ces exécutions de sang froid, enfants compris, ressemblent fort a ce que l'on rencontre en Afrique.

Re: Huurlingen

Dat is waar The End ook op alludeerde denk ik dan... Deze aanvallen waren een teken / bedreiging naar bepaalde 'gechanteerde' personen toe. Deze konden dit afleiden aan de hand van modus operandi, wapengebruik of de geselecteerde doelwitten. Deze zitten allen in een select milieu, dus ze weten zonder veel nadenken met wie ze te doen hebben.

Wapens, drugs, diamanten zijn miljardenbussiness en die gaan over lijken als ze hun zin niet krijgen. De wapenlobby's zijn untouchable, en zeker niet enkel in de USA. Coups, dictaturen, Drugs / Diamonds for weapons, ... Anders leefden we al lang in oorlogsloze en vredevolle wereld. Waarom doet het 'beschaafde westen' niets aan die spanningen en oorlogen in Afrika, Midden-Oosten, Zuid- en Latijns-Amerika.

Wie is er eigenlijk de baas in de wereld? Zeker niet de presidenten en de ministers, die mogen enkel hun showke opvoeren in in ruil hun zakken rijkelijk vullen. smile